Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Thursday 25 December 2008

Musafir Qurban 2: Empangan Beris


Salam ukhuwwah dan selamat sejahtera kepada semua pengunjung Sejarah2u yang penulis kasihi dan dirahmati Allah Swt.

Syukur kerana sekali lagi kita dipertemukan dalam posting Musafir Qurban ke2 dan terakhir ini. Diharap semangat berkorban yang diinspirasikan oleh Allah Swt melalui kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail ini menjadikan kita lebih beriman dan bertaqwa di sisiNya. InsyaAllah.


Sambungan dari kisah yang lalu, penulis ingin mengajak kalian ke kampung ayah penulis di Sik iaitu Kampung Telaga Batu. Seronoknya ialah ia kini terletak betul-betul di pinggir empangan Beris yang siap dibina pada tahun 2003. Apalagi, sebaik selesai proses sembelihan dan sempat menikmati sup daging lembu segar, penulis dan keluarga berkesempatan bersantai di kaki bukit empangan Beris.

Jika dulu sekitar kampung penulis dikelilingi pokok getah dan hutan, kini ia diliputi panorama luas empangan buatan manusia yang berfungsi untuk membekalkan air bersih buat kawasan selatan Kedah dan Pulau Pinang. Pemandangan dari atas bukit menghadap empangan begitu memukau lagi mempersonakan penulis. Subhanallah hanya kepadaNya. Maka di sini penulis ingin berkongsi sedikit fakta tambahan berkenaan sejarah pembinaan empangan Beris :-)

1) Terletak di daerah Sik, Kedah. Berhampiran dengan Tasik Pedu.
2) Jauhnya tasik ini dari Pekan Sik adalah lebih kurang 24 km atau dari Alor Setar iaitu 90 km dan kira-kira 1.6 km dari pertemuan antara
Sungai Beris dan Sungai Muda.
3) Ketika Tasik Beris dalam proses pembinaan lebih seribu kubur telah dipindahkan pada tahun 2002.

4) Kampung yang telibat ialah Kampung Batu Seketol, Kampung Sungai Batang (Kampung Kuala, Kampung Baru, Kampung Tengah, Kampung Paya dan Kampung Besar), Kampung Ternas dan sebahagian Kampung Telaga Batu.

5) Penduduk-penduduk kampung tersebut sekarang ditempatkan di Bandar Baru Beris Jaya (BBBJ) kira-kira 10 kilometer dari Pekan Sik dan 5 kilometer dari Pekan Jeniang


Sekian sahaja untuk catatan perjalanan kali ini. Sehingga bertemu kembali dengan izin Allah Swt dalam catatan perjalanan Musafir Qurban pada tahun Hijrah 1430 kelak.

Salam pengorbanan fillah...

No comments: