Sunday, 13 July 2014

Panduan Menjawab Tugasan Kajian Kes Sejarah PT3 2014

Tugasan Sejarah PT3
1. Format instrumen pelbagai : kajian kes

2. Panjang tugasan : 300 patah perkataan

3. Tempoh tugasan : 
- Diselesaikan dalam 6 waktu pengajaran dan pembelajaran
- Ditulis oleh pelajar semasa pengajaran dan pembelajaran dalam kelas   
- Dilakukan oleh pelajar selepas bimbingan guru

4. Pelajar tidak hadir : masih tertakluk pada tarikh penghantaran  

5. Markah dimasukkan dalam pelaporan PT3

6. Tiada proses semak semula untuk tugasan kajian kes 
Jadual kerja 

1. Objektif kajian
·         Mengenalpasti isu-isu perpaduan kaum secara umum
·         Mengenalpasti kepentingan perpaduan kaum kepada negara ini
·         Menghuraikan cabaran dan kekangan dalam usaha mengekalkan perpaduan kaum di negara ini
·         Menyenaraikan langkah-langkah untuk mengekalkan dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia 

2. Menetapkan kaedah kajian
·         Membaca akhbar tempatan
·         Merujuk buku teks atau rujukan
·         Melayari internet berkaitan dengan isu perpaduan

3. Menetapkan tajuk – perpaduan kaum di Malaysia

4. Menyediakan kerangka kasar penulisan

Draf / kerangka awal  

1. Tajuk rencana : Perpaduan Kaum di Malaysia
2. Nama penulis : Nama calon
3. Isi kandungan : bahagikan isi kandungan berdasarkan konstruk yang dikehendaki

(a) Pengenalan – menjelaskan tentang isu-isu perpaduan kaum secara umum  (cadangan)
·         Dasar pecah dan perintah British
·         Sistem pendidikan zaman British
·         Pendudukan Jepun
·         Peristiwa 13 Mei
·         Isu agama dan budaya- trend terkini
(b) Kepentingan perpaduan kaum (cadangan)
·         mewujudkan masyarakat harmoni dan aman
·         memelihara kedaulatan Negara
·         mewujudkan perasaan cinta kepada Negara / patriotisme
·         meningkatkan imej Negara di mata dunia
·         membangunkan ekonomi negara
·         mengekalkan kestabilan politik
·         membina masyarakat yang saling menghormati
(c) Faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum (cadangan)
·         Peristiwa 13 Mei
·         Sistem pendidikan penjajah/ sekolah vernakular
·         Penubuhan parti politik
·         Isu perkauman (bahasa , budaya , pendidikan , agama , kerakyatan)
·         Dasar pendidikan kebangsaan
(d) Cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum (cadangan)
·         kewujudan pelbagai aliran sekolah
·         parti politik berasaskan kaum
·         kesan dasar penjajahan british
·         Sikap individulistik dalam masyarakat
·         Penyalahgunaan media sosial – menimbulkan isu sensitif
·         Campurtangan kuasa luar
(e) Langkah-langkah untuk mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia (cadangan)
·         Kempen kerajaan
·         Program RIMUP
·         Gotong royong
·         Rumah terbuka
·         Sambutan perayaan
·         Program sukan
·         Slogan I Malaysia
·         Aktiviti kokurikulum
(f) Membuat rumusan (cadangan)
Pengetahuan 
·         Keamanan dan kesejahteraan negara sentiasa terjamin
·         Berdasarkan peristiwa sejarah lama (apa peristiwanya) kita wajar ........
·         Memahami dan menghayati peristiwa sejarah negara
Iktibar
·         Bersatu padu , bertolak ansur, hormat menghormati antara sesama angota masyarakat
Harapan (saya berharap agar.....)
·         Sentiasa mematuhi undang-undang / peraturan
·         Tidak terpengaruh dengan anasir luar
·         Menghargai jasa tokoh
 (g) Menyenaraikan sumber rujukan - buku / internet / akhbar / majalah / orang sumber

Cipta Sejarah: Jerman julang Piala Dunia pertama selepas reunifikasi

Jerman meraih Piala Dunia pertama mereka selepas penyatuan antara Jerman Barat dan Timur dalam perlawanan sengit di Stadium Macarena, Sao Paolo awal pagi ini.

Jerman hadir dengan reputasi garang sebagai pasukan yang menjaringkan paling banyak gol dalam Piala Dunia edisi ini dengan 17 gol termasuk ketika membelasah tuan rumah, Brazil 7-1 pada perlawanan separuh akhir.

Argentina pula tampil sebagai pasukan paling kuat pertahananya apabila hanya melepaskan 3 gol sebelum ini dan tidak dibolosi langsung dalam pusingan kalah mati.

"Supersub" Mario Gotzë menjaringkan satu-satunya gol pada perlawanan akhir ini tujuh minit sebelum masa tambahan berakhir.

Perlawanan ini bermula dengan rancak dan bertenaga di hadapan 74,738 penonton di stadium terutamanya pada separuh masa pertama apabila serangan bertali arus oleh kedua-dua pasukan.

Walaupun Jerman menguasai 63 peratus bola, penyerang Argentina Gonzalo Higuain hampir meletakkan pasukannya di hadapan sebanyak dua kali.

Pada minit ke 11, kesilapan Toni Kroos menanduk bola kebelakang menghadiahkan peluang apabila Higuain hanya berdepan satu lawan satu dengan penjaga gawang Manuel Neuer namun cubaannya tersasar.

Pada minit ke 29 hantaran cantik Lionel Messi disambut Huguain yang menewaskan Neuer namun ditolak pengadil kerana offsaid.

Persaingan sengit kedua pasukan ini turut terbukti apabila beberapa permain tercedera di bahagian kepala.

Paling teruk ialah Christoph Kramer yang berlaga dengan bahu pertahanan Argentina Ezequel Garay pada minit ke 17.

Beliau kemudiannya terpaksa dikeluarkan 14 minit kemudian apabila rebah di padang dengan wajah sugul dan seolah tidak sedar apa yanv berlaku.

Pada separuh masa kedua kepala Huguain pula berlaga dengan lutut Nueuer ketika merebut bola di udara namun masih meneruskan permainan sebelum digantikan.

Pemain tengah Jerman Bastian Schweinsteiger pula mengakhiri permainan dengan muka penuh darah apabila terlibat dalam tiga pertembungan sewaktu merebut bola.

Kemenangan ke atas Argentina merupakan kali ketiga
berturut-turut Jerman menyingkirkan lawannya ini selepas dalam pusingan kalah mati Piala Dunia.

Canselor Jerman Angela Merkel kemudian menyertai perayaan pemain di padang dan menjadi pasukan ketiga selepas Itali dan Brazil memenangi Piala Dunia lebih tiga kali.

Lebih manis cubaan kedua di final selepas 2002 apabila rakyat Jerman mampu dirayakan seluruh rakyat Jerman selepas penyatuan pada tahun 1990.