- Masa sebelum tidur - masa berbaring sebelum tidur. Amalkan teknik belajar secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam.
- Masa terbangun di tengah malam (belajar seperti No.1)
- Masa bangun tidur. Subuh/pagi.(bayangkan pelajaran semalam).
- Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)
- Masa ke tandas waktu malam (sama seperti No.4)
- Masa bercermin (Lekatkan nota penting pada cermin)
- Masa sarapan pagi (baca selembar dua suratkhabar)
- Masa berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan formula)
- Masa menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau bayangkan)
- Masa di dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)
- Masa berjalan ke sekolah ( tanya diri pasal sifir , formula dan lain-lain lagi)
- Masa sampai awal pagi ke sekolah ( ulangkaji harian/cepat)
- Masa menunggu cikgu yang terlewat (ulangkaji cepat)
- Masa rehat (ke perpustakaan baca ringkasan buku-buku)
- Masa sebelum pulang (Lewatkan pulang buat kerja rumah)
- Masa berjalan pulang ( tanya diri pasal sifir)
- Masa berada dalam bas ( baca kad nota)
- Masa rehat selepas makan (baca novel/ majalah)
- Masa rehat selepas makan malam (baca rencana akhbar dan lain-lain)
- Masa menonton tv (melukis rajah-rajah, peta, tulis formula dan lain-lain)
Menu Ekspres:
[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]
Wednesday 13 October 2010
Rahsia Pengurusan Masa Pelajar Cemerlang
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment