Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Thursday, 28 June 2012

Sejarah2u di Fb dan Tweeter

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Mulai tahun 2011, capaian kepada sejarah2u boleh diperolehi melalui laman sosial popular, Facebook.
Anda boleh samada menjadi sebagai rakan dalam group: Sejarah2u @ lawati page; Sejarah2u

Selain itu, sejarah2u juga boleh dicapai melalui akses tweeter: sejarah2u
Semoga kita semua beroleh manfaat besar dari nikmat teknologi moden dari media baru ini.

"Ingat Sejarah, Ingatlah Sejarah2u.. :D"

Friday, 4 May 2012

3 Langkah Ke Arah Sikap Yang Positif dan Cemerlang

Apabila berbicara tentang 'matlamat', ramai yang akan terfikir tentang keinginan mereka terhadap matlamat pelajaran, kewangan dan juga matlamat kesihatan diri mereka.

Akan tetapi bagaimana pula dengan matlamat untuk menjadi orang yang lebih berguna hari demi hari? Bagaimana pula dengan matlamat untuk menjadi orang yang lebih berfikiran positif? Apa pula matlamat anda dalam membina keyakinan diri yang lebih tinggi?

Dengan bekerja keras ke arah mencapai matlamat diri anda ke arah keyakinan, motivasi dan pemikiran diri yang positif, segala matlamat anda yang lebih besar akan menjadi lebih mudah. Terdapat beberapa cara yang anda boleh buat untuk memperkasakan diri anda setiap hari. Berikut adalah beberapa cara yang anda boleh ikuti:

  1. Bina tabiat kerja yang baik: Kebanyakan tabiat kerja kita adalah hasil dari pekerjaan dan didikan kita terdahulu, yang mana ada di antaranya yang tidak mendatang hasil. Untuk membuang tabiat anda dan mengubahnya untuk kebaikan anda perlu bertanya pada diri anda, "Mengapa saya melakukan kerja ini dengan cara ini dan bagaimana saya boleh memperkemaskannya lagi?"

    Sentiasalah berusaha untuk bekerja dengan lebih efisien dan pelajari seni memberi keutamaan (art of prioritization) pada tugas-tugas anda dengan menetapkan matlamat kerja dan mengikutinya.
  2. Bertanggungjawab: Saat apabila anda merasakan anda bertanggungjawab atas segalanya dalam hidup anda dan semua yang anda lakukan, anda akan mula menyedari betapa anda boleh mengawal sikap, hidup dan fikiran anda.

    Jika anda berjanji, tunaikanlah ia. Jika anda berkata anda akan melakukan sesuatu, maka lakukannya. Jika anda berjanji untuk ke suatu tempat pada masa tertentu, maka tepatilah masa itu! Berusahalah untuk mencapai matlamat-matlamat ini setiap hari.
  3. Kelilingkan diri anda dengan orang-orang yang berjaya: Salah satu cara untuk mencapai tahap kejayaan yang anda mahukan ialah dengan membina kerjasama dengan orang-orang yang berjaya yang telah mencapai matlamat yang sama dengan apa yang anda mahukan. Untuk menjadi orang yang mencapai kejayaan anda mesti berfikir dan bertindak seperti orang yang berjaya.

    Berkongsi idea dengan mereka, berbual-bual, berkongsi pengalaman dengan orang yang berjaya adalah sangat efektif dalam membina kejayaan anda. Pengaruh mereka terhadap anda memang boleh dirasai, paling kurang dalam membuka minda dan idea.
Kejayaan sama ada dalam pelajaran, bisnes atau hidup adalah suatu penghayatan sikap secara keseluruhan kerana segala yang anda lakukan, anda perlu lakukan dengan terbaik dengan kemampuan anda, segalanya!

Jadikan untuk bertemu orang-orang yang berjaya dan berbicara dengan mereka satu matlamat hari ini. Bertanggungjawablah dan perbaiki cara kerja. InsyaAllah kita akan berjaya.

35 Petua Pelajar Cemerlang dari Dr Fadzilah Kamsah


Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:

  1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
  2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
    • kita ingat 10% apa yang dibaca
    • kita ingat 20% apa yang didengar
    • kita ingat 50% apa yang didengar & dilihat
    • kita ingat 70% apa yang dicakapkan
    • kita ingat 90% setelah dipraktikkan
  3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
  4. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
    ...Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya....
  5. Belajar dalam persekitaran kondusif.
    • pastikan cahaya adalah terang
    • kurangkan gangguan bunyi
    • tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
    • tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
    • kerusi dan meja menghadap kiblat
    • jangan lupa untuk senyum
  6. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
  7. Mengulang kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
  8. Tahu teknik merangsang memori:
    • memasukkan maklumat dalam memori (registration)
    • menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
    • mengingat kembali (recall)
    • menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
  9. Sentiasa awal dan mendahului:
    • persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
    • pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
    • belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
    • untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
  10. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
  11. Mempunyai teknik membaca yang betul:
    • duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
    • memberikan tumpuan sepanuhnya
    • menggunakan jari telunjuk untuk membaca
    • menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
  12. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
  13. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
  14. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
  15. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
  16. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
  17. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
  18. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
  19. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
  20. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
  21. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
  22. Tahu petua mengulang kaji:
    • cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
    • siapkan semua 'bekalan' dengan sempurna
    • duduk tegak dikerusi yang selesa
    • baca doa penerang hati
    • baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
    • fikir dan ingat kembali isi utama
    • catat/lakar
    • semak semula ketepatan maklumat
    • ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
    • buat rumusan
    • jawab soalan
    • tampal maklumat yang rumit di dinding
    • baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
  23. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
  24. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
    • jangan makan kepala ikan
    • jangan makan organ dalaman
    • jangan minum semasa makan
    • jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
    • jangan melihat kemaluan
    • banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
    • banyakkan makan kismis, kurma dan madu
    • banyakkan makan kekacang
    • pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
    • jangan makan sehingga terlalu kenyang
    • jangan kencing berdiri
  25. Tahu kemahiran mengingat:
    • tampal nota-nota penting di dinding
    • tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
    • gunakan kaedah akronim
    • reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
    • pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil
  26. Cekap mengatur jadual belajar:
    • mempunyai jadual belajar
    • patuh kepada jadual
    • buat jadual yang boleh diikuti
  27. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
  28. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
  29. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
  30. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
  31. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
  32. Pelbagaikan tempat belajar.
  33. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
  34. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
  35. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
    • taat kepada Allah
    • mendirikan sembahyang
    • menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
    • hormati & sayangi guru
    • bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
    • suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
    • membantu rakan yang memerlukan
    • berdoa dan bersyukur kepada Allah
    • sentiasa bertawakal
    • mahir dalam setiap mata pelajaran

Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat. :D

Tuesday, 27 March 2012

Bengkel Sejarah PMR 2012

Pada 24 Mac lalu, hari sabtu telah diadakan satu bengkel akademik iaitu subjek Sejarah PMR bagi pelajar-pelajar yang bakal menduduki peperiksaan PMR pada tahun ini.

Bengkel ini telah dianjurkan oleh Kelab kelas Tingkatan 3 (KKT3) mulai jam 8.30 pagi sehingga jam 12 tengahari. Bengkel ini telah disampaikan oleh Cikgu Zohaidie.

Lebih menariknya lagi, bengkel ini telah dilangsungkan di bangunan baru sekolah yang baru sahaja siap pembinaannya (nota: seperti dalam gambar)

Selamat maju jaya dan syabas diucapkan kepada semua pelajar, wakil ibu bapa serta guru yang telah turut hadir ke bengkel setengah hari ini. InsyaAllah, 'A' dalam tangan.

Salam Sejarah!

Salam Tahniah!

Tanggal 21 Mac lalu merupakan hari yang sangat dinanti-nantikan dengan penuh debaran, iaitu hari pengumuman keputusan SPM 2011.

Alhamdulillah dan syukur ke hadrat-Nya di atas kejayaan anak-anak yang telah selamat menerima keputusan masing-masing. Adatlah ada yang gembira dan tidak kurang juga yang bersedih hati. Nasihatku, redho-lah dengan segala ketentuan dari-Nya..liku-liku kehidupan ini masih panjang untuk ditempuhi.

Apa-apa pun diucapkan salam tahniah kepada semua, khususnya para guru dan ibu bapa yang sentiasa menyokong perjuangan anak-anak pelajar berjaya menuai kecemerlangan. Mohon terus kekalkan tempo kecemerlangan tersebut sampai bila-bila.

Salam Sejarah!

Sunday, 22 January 2012

Prof Khoo: Sejarah ditentukan badan eksekutif

Ahli sejarah, Professor Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim berkata masih ramai di kalangan masyarakat yang tidak memahami peristiwa sejarah yang berlaku di negara ini kerana sejarah tidak ditentukan oleh sejarahwan berwibawa.

Sukatan pelajaran sejarah itu tidak ditentukan oleh ahli bidang berkenaan tetapi sebaliknya oleh badan eksekutif.

Katanya cabang kerajaan itu itu sangat berpengaruh dalam sistem pada waktu ini sehinggalah berhubung gaji yang patut diperolehi sejarahwan sepertinya.

"Kami hanya boleh sampaikan pendirian kita kepada orang ramai tapi bila kita minta sesuatu dilaksanakan, tak semestinya diterima.

"Mereka saja yang ada kuasa, kami tiada kuasa (tentukan perkara sejarah)," tegasnya.

Beliau yang menganggotai lembaga penilaian sukatan matapelajaran sejarah di sekolah berkata, panel berkenaan telah bermesyuarat beberapa kali sebelum ini.

"Tapi akhirnya sukatan pelajaran itu disediakan bukan oleh ahli sejarah yang berwibawa.

"Dalam sistem kita zaman sekarang, orang yang paling kuat berpengaruh ialah mereka yang ada di dalam badan eksekutif," katanya lagi.

Teks baru pada 2014

Khoo berkata, teks baru sejarah yang akan digunakan bermula 2014, antara lain akan memberi penekanan kepada hari penubuhan Malaysia – 16 September 1963.

"Mula-mula kita gunakan Ogos 1957, orang Sabah dan Sarawak protes kerana pada masa itu dan juga tahun 1946 kedua-dua tempat itu adalah tanah jajahan British.

"Orang Sarawak, Sabah sudah menyatakan perasaan mereka yang tak setuju dengan 31 Ogos dipanggil Hari Malaysia," katanya lagi.

Sumber:
Malaysiakini.com