Menu Ekspres:
Thursday, 28 January 2010
Beban Orang Putih (The White Man's Burden)
Kenyataan ini senada dengan pandangan Joseph Chamberlain, iaitu salah seorang pengasas dan pendokong imperialisme, yang mempercayai bahawa:
"...in carrying out this work of civilisation we are fulfilling what i believe to be our national mission". (Royal Colonial Institute, 31 Mac 1897)
Kemudian bahagian-bahagian yang termusnah itu disusun semula, sistem nilai dijelaskan semula dan pembangunan diadakan berdasarkan teknologi dan cara berfikir yang telah diambil daripada pihak penjajah untuk diasimilasikan ke atas negara dan masyarakat yang dijajah.
Eropah atau Barat yang ditandai peristiwa-peristiwa seperti Zaman Gelap, Revolusi Pertanian, Perindustrian, Renaissance, Reformation, penemuan dan penciptaan teknologi saintifik, Revolusi di Perancis, Britain, dan Amerika sehinggalah ke era pelayaran eksplorasi telah mewujudkan persaingan kuasa antara sesama mereka ke atas negara-negara bukan Eropah.
Bermula pada abad ke-15, Barat telah melangkaui sempadan Eropah dan menjelajah ke seluruh dunia bertujuan memperoleh kemewahan serta menerokai laluan perdagangan yang baru. Pedagang dan mubaligh Portugis dan Sepanyol berjaya menyeberangi Lautan India dan menghubungkan Afrika Timur, negara Arab, India dan Timur Jauh. Kegiatan perdagangan rempah ratus dan keperluan berterusan bahan mentah semakin meningkatkan ekonomi mereka.
Natijahnya, menjelang abad ke-19 dan awal abad ke-20, kebanyakan negara-negara bukan Barat telah dijajah dan terletak di bawah pemerintahan kuasa-kuasa utama Eropah, diketuai oleh Britain.
Dengan itu, kesan pengaruh Barat dirasai oleh sebahagian penduduk dunia. Mengikut Flint (1974. Cecil Rhodes. Biston: 32-33), Cecil Rhodes amat yakin bahawa bangsa Anglo-Saxon akan menjadi dominan dengan membawa kebebasan, keadilan dan keamanan kepada dunia melalui kenyataannya;
"...the extension of British rule throughout the world... the colonization by British subjects of all lands..."
Nilai sentimen yang sama turut dizahirkan oleh Lord Rosebery pada 1893 apabila beliau menyatakan bahawa;
"... it is part of our responsibility and heritage to take care that the world, so far as it can be moulded by us, shall receive the Anglo-Saxon and not another character." (Giddens, A. 1990. Sociology. Cambridge: Polity Press)
Pernyataan Rhodes dan Lord Rosebery itu umumnya menggambarkan kepada kita akan rasa penuh keyakinan masyarakat Barat (khasnya Inggeris) bahawa mereka mempunyai misi untuk mentamadunkan masyarakat dunia dan dengan andaian bahawa mereka adalah lebih baik berbanding dengan penduduk pribumi atau tempatan yang dijarah mereka menggunakan strategi 'realpolitik' demi matlamat dan kepentingan mereka semata-mata.
Wednesday, 27 January 2010
Tuesday, 26 January 2010
Kebangkitan Semula Asia
- Mahathir Mohamad, 1996. 'Towards An Asian Renaissance', ucapan perasmian di New Asia Forum anjuran ISIS di Kuala Lumpur pada 11 Januari 1996 -
Tradisi Intelektual
(Syed Hussein Alatas 1992. Intelektual Masyarakat Membangun, ms. 10-12)
Monday, 25 January 2010
Rakyat Tak Tahu Sejarah Adalah Rakyat Kasar: Rais
"Subjek sejarah adalah penting kerana rakyat yang tidak tahu sejarah adalah rakyat yang kasar," kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim ketika merasmikan Ikrar Gemilang Sekolah Menengah Perempuan St George di sini Selasa.
Beliau berkata subjek sejarah penting untuk memupuk gagasan 1Malaysia dalam kalangan pelajar menerusi kegiatan mengenali sejarah kebudayaan, kesenian dan warisan.
Rais berkata bantuan kementerian akan disalurkan menerusi pelbagai aktiviti sekolah termasuk aktiviti kebudayaan, kesenian dan muzium.
Katanya sekolah-sekolah digalak mempergiatkan aktiviti kesenian dan kebudayaan kerana ia dapat melahirkan masyarakat yang cintakan seni pelbagai kaum.
"Gagasan 1Malaysia memang bermula dari sekolah kerana di situlah bermulanya pergaulan masyarakat pelbagai kaum dan saling kenal mengenali budaya dan warisan satu sama lain," katanya.
Rais berkata, 1Malaysia bukanlah soal politik, ia adalah soal kehidupan rakyat Malaysia yang terdiri daripada masyarakat pelbagai kaum.
Sumber: BERNAMA
Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT)
PUTRAJAYA: Misi mengangkat sekolah negara ini ke taraf dunia bermula semalam (25/1/2010)dengan pemilihan kumpulan pertama 20 Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) yang menyaksikan pengetua dan guru besar diberi autonomi tambahan dalam pengurusan kurikulum, kewangan dan kakitangan.
Autonomi itu antara lain memberi kelonggaran memanjangkan waktu persekolahan, menamatkan tempoh persekolahan pelajar cemerlang setahun lebih awal, mengagihkan kewangan mengikut keperluan serta mengambil kakitangan berdasarkan pencapaian dan bukan kekananan.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata SBT dibimbing dan dipantau secara khusus menjamin berlaku lonjakan prestasi secara berterusan.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran, berkata penilaian SBT akan dibuat berdasarkan laporan tahunan petunjuk keberhasilan dan pemeriksaan sekolah mengikut Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) yang diubah suai.
Beliau bagaimanapun menjelaskan SBT bukan sekolah elit untuk sebilangan kecil pelajar, sebaliknya semua sekolah mempunyai peluang sama dan boleh bersaing ‘di padang sama rata’ bagi mendapat pengiktirafan itu.
“Tahun ini kita sasarkan 20 sekolah mengikut sub Bidang Keberhasilan Utama (NKRA) kementerian, manakala 30 pada tahun depan dan 50 lagi pada 2012,” katanya pada sidang media mengumumkan senarai kumpulan pertama SBT yang meliputi 14 sekolah menengah (SM) dan enam sekolah rendah.
SM yang terpilih termasuk empat sekolah harian, iaitu SM Kebangsaan (P) Sri Aman, Petaling Jaya; SMK Sultanah Asma, Alor Setar; SMK Aminuddin Baki, Kuala Lumpur dan SMK (P) St George, Pulau Pinang.
Muhyiddin berkata, 20 sekolah berkenaan dipilih daripada 10,000 sekolah di seluruh negara berdasarkan kriteria tertentu termasuk menunjukkan pencapaian cemerlang dalam akademik dan kokurikulum.
Mengenai nasib sekolah pedalaman, Muhyiddin berkata, mungkin mereka akan menghadapi cabaran kerana kemudahan yang belum setara dengan sekolah bandar, tetapi tetap boleh diiktiraf sebagai SBT jika memenuhi kriteria.
"Ini bukan usaha jangka pendek dan tak mungkin semua 10,000 sekolah naik ke tahap begitu, di mana dunia pun tidak begitu, tetapi tak kira bandar, luar bandar atau pedalaman, kalau prestasi bagus dia akan diiktiraf SBT manakala kemudahan di pedalaman kita akan terus perbaiki," katanya.
Sementara itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata kementerian belum ada mekanisme khusus mengenai langkah autonomi SBT yang membenarkan tempoh persekolahan ditamatkan setahun lebih awal bagi murid cemerlang.
"Panduan kasarnya ialah kerajaan berasakan pelajar cemerlang dibenarkan menamatkan persekolahan setahun lebih awal, tetapi ia akan bergantung kepada cadangan pengetua dan guru besar,” katanya.
SENARAI SEKOLAH TERPILIH SBT
Sekolah Berasrama Penuh:
Sekolah Tun Fatimah (Johor Bahru)
Sekolah Dato’ Abdul Razak (Seremban)
Kolej Melayu Kuala Kangsar
Sekolah Seri Puteri (Cyberjaya)
Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim (Jitra)
Kolej Tunku Kurshiah (Seremban)
Kolej Islam Sultan Alam Shah (Klang)
Sekolah Menengah Sains (SMS) Tuanku Syed Putra (Perlis)
Sekolah Sultan Alam Shah (Putrajaya)
SMS Muzaffar Syah (Melaka)
Sekolah Menengah Harian:
Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (P) Sri Aman (Petaling Jaya)
SMK Aminuddin Baki (Kuala Lumpur)
SMK Sultanah Asma (Alor Setar)
SMK (P) St George (Pulau Pinang)
Sekolah Rendah:
Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Bintang Utara (KL)
SK Taman Tun Dr Ismail 1 (Kuala Lumpur)
SK Bukit Damansara (KL)
SK Zainab (2) (Kota Bharu)
SK Convent Kota (Taiping)
SK Bandar Baru Uda 2 (Johor Bahru)
Sekolah diberi autonomi:
- Fleksibel dalam pengajaran dan pembelajaran serta silibus bagi subjek wajib dan elektif
- Boleh menggunakan bahasa pengantar bahasa kebangsaan atau pelbagai bahasa lain.
- Kelonggaran menetapkan waktu pengajaran minimum sesuatu mata pelajaran.
- Memanjangkan waktu persekolahan.
- Membenarkan tempoh persekolahan bagi pelajar cemerlang ditamatkan setahun lebih awal (seperti kelas lompat).
- Fleksibiliti untuk mengagihkan kewangan mengikut keperluan.
- Pengecualian daripada perolehan secara berpusat.
- Bajet tambahan antara RM500,000 hingga RM1 juta setahun.
- Mengambil staf berdasarkan prestasi pencapaian dan bukan kekananan.
- Boleh menyediakan bayaran kerja lebih masa dan ganjaran berdasarkan prestasi kepada semua staf.
- Boleh memindahkan staf jika prestasi kurang memuaskan.
- Pengagihan fungsi berdasarkan akademik dan bukan akademik.
Kriteria pemilihan SBT :
- Pencapaian akademik yang cemerlang.
- Melahirkan personaliti unggul.
- Merangkul anugerah kebangsaan dan antarabangsa.
- Mewujudkan jalinan dengan institusi pengajian tinggi.
- Mempunyai permuafakatan jitu dengan masyarakat serta jaringan kukuh dengan sekolah tempatan dan antarabangsa.
- Menjadi penanda aras kepada sekolah dalam dan luar negara.
Sumber: Berita Harian Online, 26 Januari 2010
Sumber Pembinaan Tamadun
Tamadun Yunani memanfaatkan tamadun Mesir Purba, tamadun Mesopotamia, Sumeria dan juga tamadun India Kuno. Tamadun Islam memanfaatkan tamadun sebelumnya terutama tamadun Yunani. Tamadun Islam pula menjadi sumber inspirasi tamadun Kristian abad pertengahan dan begitu juga tamadun Barat Moden.
Dalam konteks sejarah perkembangan tamadun, rantau kepulauan Melayu yang menjadi bahagian penting wilayah ini yang akhirnya menjadi negara Malaysia moden lagi merdeka terletak dalam rangkaian tamadun Islam yang tersebar dari sempadan Lautan Atlantik sehinggalah ke sempadan Lautan Pasifik.
Sebelum itu rantau ini lebih dikenali sebagai Kepulauan Melayu dengan Semamnanjung Malaysia dan Sumatera di Indonesia merupakan dua wilayah terpenting menjadi pusat kepada tamadun Melayu-Islam di rantau ini.
Jika beginilah hakikat sejarahnya, seperti yang dibuktikan dengan penyaksian oleh Marco Polo, Pelayar Agung Eropah bahawa ketika beliau sampai di Perlak pada tahun 1292, Islam telah pun dihayati oleh umat rantau ini, begitu juga catatan pengembaraan oleh Ibnu Battuta, Pelayar Agung Islam yang mengadakan sendiri wacana ilmu di Pasai pada tahun 1345.
Maka tiada ternafi oleh kita tentang tradisi ilmu yang lebih panjang daripada yang diperolehinya sejak pembentukan negara Malaysia moden dan merdeka ini.
Begitu juga dengan pembuktian Prof. Syed Naquib Al-Attas bahawa Batu Bersurat bertulisan jawi tertua di rantau ini yang dijumpai di Terengganu bertarikh 22 Februari 1303 dan juga pengkajian beliau terhadap manuskrip Melayu tertua ditulis pada abad ke-16 itu memperjelaskan kepada kita di mana boleh kita perolehi akar dan asal tradisi ilmu bagi pembinaan sebuah tamadun.
Bersatu Lindungi Masjid Al-Aqsa
MENGIKUT sejarah, Masjid al-Aqsa bermaksud 'Masjid Paling Jauh', terletak di Baitulmaqdis atau 'Jerusalem' bagi orang Yahudi.
Masjid itu terbina di kawasan Haram al-Sharif atau ‘Temple Mount’ yang juga dituntut Yahudi kononnya menempatkan kuil yang pernah dibina di Baitulmaqdis.
Tidak jauh dari Masjidil Aqsa ialah Kubah Batu atau ‘Qubbat As-Sakhrah’ yang asalnya batu besar tempat Nabi Muhammad berdiri naik ke langit ketika peristiwa Israk Mikraj.
‘Qubbat As-Sakhrah’ yang kini dipanggil Masjid Kubah Batu juga dikenali sebagai Masjid Umar, tempat Saidina Umar al-Khatab bersolat ketika tiba di Baitulmaqdis.
Masjid al-Aqsa adalah tempat suci kepada umat Islam, begitu juga dengan ‘Qubbat As-Sakhrah’ dan kawasan sekitarnya kerana terletak dalam Haram al-Sharif. Keseluruhan kawasan ini dimaksudkan sebagai Masjidil Aqsa, bukannya al-Aqsa saja kerana al-Aqsa dibina selepas penaklukan Baitulmaqdis oleh tentera Islam. Nama masjid itu diambil sempena nama Masjidil Aqsa dalam al-Quran.
Masjid al-Aqsa ialah tanah suci ketiga selepas Makkah dan Madinah. Umat Islam percaya Nabi Muhammad SAW dibawa dari kota suci Makkah ke al-Aqsa pada malam Israk Mikraj.
Masjid terbesar di Baitulmaqdis itu boleh memuatkan kira-kira 5,000 jemaah di dalam dan kawasan sekitarnya. Ia pernah menjadi kiblat pertama umat Islam sebelum dipindahkan ke Baitullah al-Haram di Makkah dan menjadi masjid yang kedua dibina selepas Kaabah. Jarak masa pembinaan antara Kaabah dan al-Aqsa ialah 40 tahun.
Untuk membaca lanjut, sila klik di sini..
Saturday, 23 January 2010
World War II History: D-Day
June 1944 was a major turning point of World War II, particularly in Europe. Although the initiative had been seized from the Germans some months before, so far the western Allies had been unable to mass sufficient men and material to risk an attack in northern Europe.
By mid-1944 early mobilization of manpower and resources in America was beginning to pay off. Millions of American men had been trained, equipped, and welded into fighting and service units. American industrial production had reached its wartime peak late in 1943. While there were still critical shortages -- in landing craft, for instance -- production problems were largely solved, and the Battle of the Atlantic had been won. Ever increasing streams of supplies from the United States were reaching anti-Axis fighting forces throughout the world.
By the beginning of June 1944, the United States and Great Britain had accumulated in the British Isles the largest number of men and the greatest amount of materiel ever assembled to launch and sustain an amphibious attack. Strategic bombing of Germany was reaching its peak.
In May 1943, the Combined Chiefs of Staff had given high priority to a Combined Bomber Offensive to be waged by the Royal Air Force and the U.S. Army Air Forces. By late summer 1943, Allied bombers were conducting round-the-clock bombardment of German industry and communications. In general, British planes bombed by night and American planes bombed by day. Whereas an air raid by 200 planes had been considered large in June 1943, the average strike a year later was undertaken by 1,000 heavy bombers.
After considerable study strategists determined to make the cross-channel attack on the beaches of Normandy east of the Cherbourg Peninsula. Early objectives of the operation were the deep-water ports at Cherbourg and at Brest in Brittany.
Three months before D-Day, a strategic air campaign was inaugurated to pave the way for invasion by restricting the enemy's ability to shift reserves. French and Belgian railways were crippled, bridges demolished in northwestern France, and enemy airfields within a 130-mile radius of the landing beaches put under heavy attack. Special attention was given to isolating the part of northwestern France bounded roughly by the Seine and Loire Rivers. The Allies also put into effect a deception plan to lead the Germans to believe that landings would take place farther north along the Pas de Calais.
Opposed to the Allies was the so-called Army Group B of the German Army, consisting of the Seventh Army in Normandy and Brittany, the Fifteenth Army in the Pas de Calais and Flanders, and the LXXXVIII Corps in Holland -- all under command of Field Marshal Erwin Rommel. Commander of all German forces in western Europe was Field Marshal von Rundstedt who, in addition to Group B, also had at his disposal Group G composed of the First and Nineteenth Armies. In all, Von Rundstedt commanded approximately fifty infantry and ten Panzer divisions in France and the Low Countries.
Despite unfavorable weather forecasts, General Eisenhower made the decision to attack on June 6, 1944. At 0200 that morning one British and two American airborne divisions were dropped behind the beaches in order to secure routes of egress from the beaches for the seaborne forces. After an intensive air and naval bombardment, assault waves of troops began landing at 0630. More than 5,000 ships and 4,000 ship-to-shore craft were employed in the landings. British forces on the left flank and U.S. forces on the right had comparatively easy going, but U.S. forces in the center (Omaha Beach) met determined opposition. Nevertheless, by nightfall of the first day, large contingents of three British, one Canadian, and three American infantry divisions, plus three airborne divisions, had a firm foothold on Hitler's "fortress Europe."
[Note: The primary source for this text is the U.S. Army Center for Military History.]
Khazanah Pattani
Konflik demi konflik serta peristiwa berdarah dilaporkan media tempatan tidak dinafikan sedikit sebanyak menjunamkan semangat untuk meneroka bumi berselirat sungai dan pantai, mewah khazanah alam serta unggul adat resam dan budaya itu.
Bangunan bata merah penuh peristiwa: Masjid yang dibina pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Shah sehingga kini masih tidak siap
Begitupun, dalam resah dan gentar, pesona Pattani tetap memikat pelancong. Daerah yang dihuni hampir 85 peratus penduduk Islam itu menawarkan banyak sejarah silam untuk dihayati.
Bahkan, sebelum dikenali sebagai wilayah yang ampuh pegangan Islamnya, rentetan sejarah Pattani amat panjang, termasuk pernah menjadi sebahagian jajahan takluk Langkasuka, diperintah kerajaan Melayu-Pattani, pengislaman Raja Phyatu Indhra oleh Syeikh Said pada kurun ke 15 yang membawa pengaruh Islam dalam budaya dan gaya hidup masyarakatnya.
Kunjungan ke Pattani belum sempurna andainya gagal menjejak kaki ke Masjid Krisek (Kruese). Ia terletak di Kampung Krisek, mukim Tanjung Luluk daerah Mueang.
Menurut cerita dari mulut ke mulut, masjid itu dibina pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Shah (1530-1564) sehingga kini tidak pernah siap sepenuhnya gara-gara sumpahan seorang kakak yang enggan merestui adiknya menganut Islam.
Justeru, sejak peletakan batu asas hingga ke hari ini, seni bina masjid berkenaan kekal dengan bata merah tanpa cat, bertiang bulat dengan rekaan pintu berbentuk selekoh tajam. Seimbas pandang, masjid ini kelihatan seperti kota lama yang menghuni kawasan tanah tinggi.
Hanya pada zaman pemerintahan Raja Hijau (1584-1616), rumah ibadat itu disentuh pembaharuan, hasil garapan istimewa tukang dari Cina, Lim Tau Khiang. Sejak itu, ia diubahsuai beberapa kali termasuk ketika pemerintahan Long Yunus dan Tuan Sulung.
Namun, disebabkan keadaannya terlalu uzur dan usang, ditambah pula ekonomi Pattani lumpuh akibat peperangan, sultan mengambil keputusan membina masjid baru di Kampung Bana. Kesannya, Masjid Krisek ditinggal terbiar sehingga bersemak-samun.
Bagaimanapun, oleh kerana nilai sejarahnya, pada 1935, Jabatan Arkeologi dan Antikuiti Thailand mengisytiharkannya sebagai tapak sejarah sekali gus memungkinkan kerja pemuliharaan serta pemeliharaan bangunan dilakukan pada 1957, 1982 dan 2004.
Selain sebagai tempat beribadat dan mengerat silaturahim, tujuan pengekalannya dibuat kerana ia dianggap khazanah penting negara.
Antara kira-kira 600 masjid di Pattani, Masjid Jamek Pattani di Thanon Yarang kini menjadi pusat tumpuan orang Islam tempatan beribadah serta mendalami ilmu agama. Dibina pada 1954 dan selesai menjelang 1963, seni binanya mengambil inspirasi Arab dan monumen tersohor, Taj Mahal.
Sumber: Berita Harian Online
Friday, 22 January 2010
Perjanjian Inggeris-Siam 1909
Britain tidak dapat bertangguh lagi untuk menguasai seluruh Tanah Melayu kerana negeri-negeri ini kaya dengan biji timah dan sesuai ditanam dengan getah. Tambahan pula negeri-negeri Melayu ini amat sesuai disatukan kerana mempunyai ciri-ciri yang sama iaitu sama dari segi bahasa, agama, bangsa, cara hidup, kebudayaan dan lain-lain.
Untuk mempengaruhi Siam agar bersetuju untuk berunding, Inggeris dan Perancis telah bersedia menamatkan hak wilayah asing yang diperolehi sejak tahun 1855 dan 1856. Siam sedar bahawa Inggeris begitu serius terhadap perkara mengenai Negeri-negeri Melayu Utara lalu bersetuju untuk mengadakan perundingan. Rundingan telah diadakan dan akhirnya Perjanjian Bangkok telah ditandatangani pada 9 Julai 1909.
Faktor-faktor yang membawa kepada perjanjian:
Pakatan Inggeris-Perancis 1904
Selepas ditandatangani Pengisytiharaan Inggeris-Siam, sikap Inggeris terhadap Siam mulai berubah. Hal ini adalah disebabkan Inggeris dan Perancis telah menamatkan permusuhan mereka di Eropah dengan termeterainya Pakatan Inggeris-Perancis pada 8 April 1904.
Pakatan ini telah manamatkan ancaman peluasan kuasa Perancis di Siam dan dasar kemaraan di Negeri-negeri Melayu Utara. Perjanjian ini meletakkan Siam dalam bahaya.
Kemungkinan besar Inggeris tidak akan menolong Siam sekiranya Perancis melanggarnya dari Indo-China. Kebimbangan Siam menjadi nyata apabila Perancis merampas Battambang dan Siem Reap, iaitu jajahan-jajahan takluk Siam di sempadan Siam-Kampuchea.
Inggeris tidak membantu Siam malah ia bersikap berkecuali. Hal ini merugikan Siam.
Kebimbangan campur tangan kuasa asing yang lain
Perancis, Rusia dan Jerman berminat untuk membina terusan di Segenting Kra sebab tertarik dengan kepesatan perdagangan Asia-Eropah kesan daripada pembukaan Terusan Suez. Pada tahun 1906, Jerman pula mendapat persetujuan Siam untuk membina jalan keretapi di Negeri-negeri Melayu Utara. Tindakan ini dianggap oleh Inggeris sebagai satu helah untuk menguasai Negeri-negeri Melayu Utara.
Siam cuba mendapatkan bantuan modal dan buruh dari Jerman untuk membina jalan keretapi yang akan menghubungkan Bangkok dengan sempadannya di Kedah. Inggeris berasa bimbang bahawa langkah Siam akan membawa kepada kemungkinan besar Jerman campur tangan di Kedah dan mengancam kepentingan Inggeris di situ.
Pembatalan hak-hak wilayah asing
Siam tidak senang hati dengan pemberian hak-hak istimewa kepada Inggeris sejak tahun 1855. Siam kini ingin membatalkan perjanjian-perjanjian berat sebelah seperti Perjanjian Bowring (1855) dan Perjanjian Sulit (1897).
Sudah tentu Inggeris tidak akan memansuhkan hak-hak tersebut dengan rela tanpa sebarang ganti rugi. Oleh itu, Siam mengambil keputusan untuk menyerahkan Negeri-negeri Melayu Utara yang sebenarnya tidak menguntungkan kepada Inggeris. Sebagai balasan, Inggeris akan memansuhkan segala-gala hak wilayah asing di Siam.
Masalah kewangan Siam
Sementara itu, Kelantan dan Terengganu menaruh dendam dan tidak pernah mengakui pertuanan Siam. Kedah pula menghadapi masalah kewangan yang teruk selepas tahun 1904 kerana sikap Sultan Kedah yang boros. Siam terpaksa memberikan pinjaman sejumlah $2 juta kepada Kedah.
Syarat-syarat perjanjian:
1. Siam memindahkan segala haknya ke atas keempat-empat buah Negeri-negeri Melayu Utara di bawah pemerintahannya iaitu Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu, termasuk semua pulau yang dimiliki oleh negeri-negeri itu kepada Inggeris.
2. Siam bersetuju tidak akan menyewakan mana-mana wilayahnya kepada kuasa-kuasa asing tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran dari Inggeris.
3. Kerajaan Negeri-negeri Melayu Bersekutu akan menanggung segala hutang keempat-empat buah negeri yang diperolehinya. Kerajaan Negeri-negeri Melayu Bersekutu juga akan memberi pinjaman wang sebanyak £4 juta kepada Siam untuk membina jalan keretapi di Selatan Siam.
4. Inggeris menyerahkan hak wilayah asing yang diperolehinya dari Persetiaan Persahabatan dan Perdagangan pada tahun 1855.
5. Inggeris berjanji tidak akan campur tangan di wilayah-wilayah Siam yang lain.
6. Perjanjian Sulit Inggeris-Siam 1897 dibatalkan.
Kesan-kesan perjanjian:
1. Negeri-negeri Melayu Utara berpindah tangan dari Siam kepada Inggeris dan negeri-negeri itu menerima seorang Penasihat British yang tugasnya seperti Residen di Negeri-negeri Melayu Bersekutu.
2. Selanjutnya Penasihat British dilantik untuk berkhidmat di Perlis, Kelantan dan Kedah. Terengganu menerima Penasihat Inggeris pada tahun 1919.
3. Perjanjian ini telah menetapkan sempadan di antara Siam dengan Tanah Melayu.
4. Perjanjian ini menjamin Inggeris agar dapat menjalankan dasar monopoli perdagangannya di Semenanjung Tanah Melayu.
Balasungkawa Atas Kemangkatan Sultan Johor
Pengumuman kemangkatan baginda dibuat oleh Menteri Besar Johor, Datuk Seri Abdul Ghani Othman.
Menurut menteri besar, jenazah baginda akan disemadikan di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah pada 2 petang esok.
Baginda dikejarkan ke Hospital Pakar Puteri, pagi tadi kerana gering.
Baginda meninggalkan Sultanah Johor, Sultanah Zanariah serta dua putera dan lapan puteri iaitu Tunku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail, Tunku Puteri Johor unku Hajah Kamariah, Tunku Besar Tunku Zabedah Aminah, Tunku Hajah Azizah minah Maimunah, Tunku Hajah Mariam Zahrah, Tunku Norani, Tunku Maimunah smailiah, Tunku Bendahara Johor Tunku Abdul Majid Idris Ismail, Paduka Puteri unku Muna Najiah dan Tunku Aminah Kalsom Masera Marian Zahirah.
Baginda yang diputerakan di Istana Semayam, Johor Bahru pada 8 April 1932, dimasyhurkan sebagai Sultan Johor pada 11 Mei 1981.
Tiga tahun kemudian pada 15 November 1984 baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kelapan.
Sultan Iskandar menerima pendidikan awal di Sekolah Rendah Ngee Heng, Johor Bahru sebelum melanjutkan pelajaran di English College (sekarang Maktab Sultan Abu Bakar) di Johor Bahru dan seterusnya melanjutkan pelajaran di Trinity Grammar School, Australia pada usia 16 tahun sebelum ke Devon Technical College, England lima tahun kemudian.
Setelah menamatkan pengajian pada 25 Januari 1956, baginda pulang ke Johor pada 1956 dan terus berkhidmat sebagai pegawai tadbir dalam Perkhidmatan Awam Negeri Johor sehingga 1959.
Sultan Iskandar dilantik Tengku Mahkota Johor pada 8 Mei 1959 berikutan kemangkatan nenda baginda, Almarhum Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Abu Bakar di London.
Pada Disember 1966, baginda dilantik Raja Muda Johor oleh ayahanda baginda dan turut menceburkan diri dalam bidang perniagaan dengan menubuhkan beberapa syarikat seperti Mados Enterprises dan Mados-Cito-Daiken. Pada 10 Mei 1981, baginda dilantik Pemangku Raja pada 11 Mei 1981, selepas Sultan Ismail gering dan dimasyhurkan sebagai Sultan Johor keempat dalam sejarah Johor moden.
Petang tadi, putera sulung baginda Tunku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail dimasyhurkan Pemangku Raja dan istiadat mengangkat sumpah diadakan di Istana Besar Johor.
Manakala pemasyhuran Sultan Johor yang baru akan dilaksanakan di Istana Besar Johor sebelum upacara pemakaman jenazah Almarhum Sultan Iskandar petang esok (23/1/2010).
Wednesday, 20 January 2010
Monday, 18 January 2010
Antara Tembok Besi Mesir dan Tembok Batu Berlin
Di dalam satu kenyataan kepada rangkaian Al-Jazera, Dr Ashal selaku professor undang-undang antarabangsa di University Amerika menambah bahawa melalui pembinaan tembok ini, Mesir secara langsung terlibat dengan Israel di dalam usaha mengepung Gaza secara paksaan.
Profesor tersebut menambah lagi bahawa kerajaan Mesir terus mengulangi kepentingan pembinaan tembok ini dari sudut keselamatan nasional , sedangkan itu adalah helah mereka semata-mata untuk mengelakkan pihak luar mempersoalkan tentang tembok ini, dan ini boleh digambarkan sebagai "keganasan yang bijak”.
Sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
Nota: Ketika Eropah hangat dalam suasana Perang Dingin (Cold War) selepas berakhirnya era Perang Dunia Kedua (WWII), tembok Berlin dibina bagi memisahkan antara dua wilayah bersaudara tapi berlainan ideologi, Jerman Timur (komunis) dan Jerman Barat (kapitalis). 'Tembok Ideologi' ini tidak begitu menindas dan menekan kehidupan rakyat di dalamnya berbanding keadaan 'terkepung menanti maut' seperti di Gaza. Setiap hari, negara2 dunia dan pertubuhan2 antarabangsa mengecam sehingga akhirnya tembok ini diruntuhkan. Berbeza di Gaza, di manakah suara besar dunia untuk mengecam dan menekan pembinaan tembok yang tidak bertamadun ini? Akan adakah hari esok buat umat Gaza yang dilayan seperti 'binatang dalam kurungan'?
NUTP: Usaha Kurangkan Beban Tugas Guru
Setiausahanya Lok Yim Pheng berkata pembantu guru itu akan berperanan melakukan segala kerja pengkeranian seperti mengisi borang dan mengiringi murid ke acara sukan atau ke hospital dan klinik, dan ini akan membebaskan guru daripada beban yang tidak perlu, sekali gus membenarkan mereka menumpukan perhatian kepada tugas mengajar.
"Pada masa sekarang guru dikekang dengan pelbagai kerja pengkeranian dan tugas remeh yang mengambil banyak masa mereka," katanya kepada Bernama di sini hari ini.
Lok berkata NUTP, yang mempunyai 160,000 anggota, menyambut baik keputusan kerajaan untuk memperkenalkan elemen kreativiti, inovasi dan kemahiran hidup dalam kurikulum sekolah bagi memenuhi keperluan semasa.
"Inilah yang kita minta bertahun-tahun sebelum ini dan kita berasa gembira kerana kerajaan telah memberi respons yang positif kepada idea itu," katanya merujuk kepada kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran bahawa kerajaan berhasrat mengubah sistem pendidikan negara bagi menyediakan pendidikan berkualiti.
Lok berkata kerajaan juga boleh menimbang untuk menaik taraf sistem teknologi komunikasi maklumat sekolah dan menghubungkannya terus kepada pejabat pelajaran daerah, negeri dan kementerian.
"Apa yang berlaku sekarang ialah guru-guru diminta menghantar maklumat yang sama kepada pejabat pelajaran daerah, negeri dan kementerian secara berasingan," kata Lok.-- BERNAMA
Sila baca juga:
1) Tugas guru : NUTP gariskan beban tanggungan
2) Guru Mahu Fokus Tugas Hakiki, Keselamatan Sekolah Terjamin
3) NUTP Harap Beban Tugas Guru Dikurangkan
4) KPM dan Cabaran Beban Tugas Guru
Mara Perluas MRSM Berteras Konsep Ulul Al-Bab
Pengerusinya, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, langkah itu bertujuan melahirkan pelajar yang bukan saja cemerlang dalam bidang pendidikan, malah mempunyai sahsiah diri yang tinggi untuk dunia dan akhirat.
Beliau berkata, setakat ini sistem pendidikan berteraskan konsep itu sudah diperkenalkan di MRSM Kota Putra, Besut, Terengganu dan MRSM di Gemencheh, Negeri Sembilan.
“Konsep pendidikan ulul al-bab ini lebih merupakan sistem tambah nilai kepada sistem pendidikan yang sedia ada di MRSM di seluruh negara, bagi melahirkan pelajar yang bukan saja cemerlang dalam bidang akademik, tetapi juga memiliki sahsiah diri yang tinggi,” katanya kepada media selepas majlis kesyukuran MRSM Pasir Tumboh yang muncul sebagai MRSM terbaik di seluruh negara dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun lalu.
Idris berkata, sebuah lagi MRSM akan diwujudkan di utara negara, tempatnya belum diputuskan lagi.
Menurutnya, setakat ini Mara mempunyai 42 MRSM seluruh negara, tidak termasuk empat hingga lima buah yang masih dalam pembinaan.
“Kami akan menambah beberapa lagi MRSM, termasuk di Malaysia Timur bagi menampung keperluan pelajar yang kian meningkat setiap tahun,” katanya. - Bernama
Sila baca juga:
1) Program Ulul Albab di MRSM dilancar
2) Pengenalan Program Ulul Albab
3) Mara Perkenal Konsep Ulul Albab Di MRSM
Nota: Menurut sumber, kelas pengajian tahfiz al-Qur'an di MRSM Ulul Albab ini berjalan setiap hari mulai jam 7.45 pg - 9.00 pg. Sasaran juzu' dihafaz ialah 10 juzu' dalam setahun. Selain itu, setiap pelajar juga akan dibekalkan dengan makanan tambahan seperti susu, kurma, madu dan kismis pada setiap pagi sebelum mula menghafaz al-Qur'an.
Sunday, 17 January 2010
Ucaptama Abu Bakar r.a sebagai Khalifah
Rujukan: Lihat al-Awasim min al-Qawasim, Abu Bakar Ibnu Arabi, m/s 43 dan selepasnya. Lihat juga al-Raud al-Anif, al-Suhaili, 7: 554
Friday, 15 January 2010
Fenomena Gerhana Matahari Separa
Thursday, 14 January 2010
Balasungkawa Untuk Mangsa Gempa Bumi Haiti
Gempa bumi yang melanda pada hari Selasa (12 Januari 2010) lepas dianggarkan bermagnitud 7 pada skala richter telah meranapkan hampir sebahagian besar binaan di Post Au Prince, iaitu ibu negara Haiti.
Mengikut sumber terkini, dianggarkan hampir 100,000 maut dalam kejadian tersebut dan dijangka jumlah kematian boleh mencecah sehingga 500,000 memandangkan masih banyak mayat mangsa yang belum dapat dikeluarkan daripada kawasan runtuhan.
Wednesday, 13 January 2010
MAPHILINDO
Gagasan MAPHILINDO ini dibentuk bertujuan untuk menyelesaikan sebarang masalah yang timbul antara ketiga-tiga negara terbabit.
Idea penubuhannya bertitik tolak daripada masalah Konfrontasi Indonesia terhadap Malaysia serta konflik tuntutan Filipina ke atas Sabah.
Lantaran itu, Menteri Luar setiap negara telah bersidang di Manila dan mencadangkan supaya satu gabungan di antara ketiga-tiga negara dibentuk.
Maka itu lahirlah MAPHILINDO pada tahun 1963.
Monday, 11 January 2010
Sistem Kangcu
Pada tahun 1860-an, Johor dianggarkan mempunyai 1200 ladang lada hitam dan gambir.
Apakah itu Sistem Kangcu?
Ia merujuk kepada sistem pajakan tanah kepada pengusaha dari China di Johor.
Dalam sistem ini, setiap ladang dikenali sebagai kangkar. Sementara Kangcu dirujuk kepada ketua yang mengurus sesuatu kangkar. Surat Sungai diperlukan sebelum sesuatu kangkar dibuka.
Saiz setiap satu kangkar ialah sekitar 2500 ekar hingga 20000 ekar.
Setiap kangkar akan dibahagikan pula kepada beberapa kawasan kecil antara 50-250 ekar.
Setiap kawasan kecil ini akan diusahakan oleh 3-10 orang buruh yang dibawa masuk dari negara China.
Perselisihan Galileo Galilei
Beliau bercita-cita menjadi seorang rahib, namun akhirnya terpaksa mengambil bidang perubatan di Universiti Pisa atas kehendak ayahnya.
Galileo telah memanjangkan idea yang dibawa oleh Nicholas Copernicus (1473-1543) bahawa matahari merupakan pusat alam.
Ini bertentangan dengan pihak gereja Katolik yang percaya bahawa bumi adalah sebagai pusat alam.
Pertentangan pendapat ini telah menyebabkan Galileo dijatuhi hukuman tahanan dalam rumah pada tahun 1633.
Cetusan Rasa 1
Bertemu lagi dengan izinNya kita di alam siber yang tidak bersempadan ini. Didoakan agar para pelawat weblog ini sentiasa komited dan tabah dalam menelusuri segala mihnah dan tribulasi dalam kerangka usaha memantapkan profesion yang diceburi, di samping terus beriltizam memartabatkan ilmu dan penghayatan sejarah dalam kehidupan seharian.
Sepanjang minggu lepas, kita dikejutkan dengan beberapa peristiwa dan situasi tragis yang sukar dikesampingkan. Bukan untuk merayu tindakan melulu, tapi lebih perlu diambil sebagai 'ibrah' untuk kita sama-sama bermuhasabah dan merenung sedalam-dalamnya akan hakikat dan erti sebenar sebuah 'perjuangan' yang jauh daripada sifat egois dan hipokrit serta terpelihara daripada unsur-unsur rasisme dan perkauman sempit.
Peristiwa dan kejadian yang menimpa konvoi rombongan 'Viva Palestina' pimpinan ahli Parlimen Britain, George Galloway yang ditahan sehingga berlaku pertumpahan darah dengan polis sempadan Mesir di Pelabuhan Al-A'Arish masih segar dalam ingatan semua pencinta keamanan, lebih-lebih lagi di hati umat Islam seantero dunia.
Karenah birokrasi, ancaman keselamatan dan provokasi melampau polis Mesir pimpinan Hosni Mubarak menjadikan mereka lebih 'drakonian' daripada penjajah Zionis Israel yang mengepung wilayah Gaza dan menjajah bumi Palestin seluruhnya.
Umat Islam masih tersentak dengan kekejaman Israel dalam perang 22 hari mereka di Gaza, malah ditambah pula sikap 'selfish' Mesir yang mahu dilihat sebagai 'sahabat' Israel dan sekutu Barat yang membina tembok pemisah bagi menghancurkan struktur 'lubang tikus' yang diguna penduduk Gaza bagi mendapatkan keperluan makanan dan ubatan dari saudara seaqidah mereka di Mesir.
Dalam keghairahan mengamati perkembangan konvoi 'viva', senario dalam negara kita sedikit panas dengan isu penggunaan kalimah ALLAH oleh gereja Katolik dalam terbitan majalah mereka.
Siri demonstrasi oleh kumpulan-kumpulan yang menggelar diri mereka sebagai NGO's Islam terus berterusan diadakan secara sistematis meski dalam skala kecil pengikutnya. Kemuncaknya pada hari Jumaat lepas, bila di beberapa masjid bertumpu para demonstran dengan pelbagai slogan pada kain rentang dan sepanduk yang diarak.
Rupanya ia tidak berakhir di masjid sahaja kerana pada awal paginya beberapa buah gereja sekitar lembah Klang telah terbakar kerana dibaling 'molotov cocktail' dan diugut. Tak cukup di lembah Klang, terbaru beberapa gereja di Taiping, Perak juga dibakar oleh golongan desperado yang tidak bertamadun. Persoalannya, apakah matlamat dan tindakan susulan golongan desperado 'perosak' selepas semua rentetan peristiwa hitam yang telah berlalu ini?
Hakikatnya, sengaja cetusan rasa ini dizahirkan kerana manusia semakin lupa menjadikan sejarah silam umat terdahulu sebagai guru terbaik untuk diambil iktibar. Semakin zaman berubah, semakin kita cenderung untuk kembali menghayati budaya 'barbarian', lalu pantas meminggirkan usaha merealisasikan pembentukan satu masyarakat madani yang menyantuni setiap umat tanpa prejudis, 'adil dan penuh rasa kepertanggunjawaban yang tinggi selaku khalifah dan hamba Allah swt. Allahu A'lam
Monday, 4 January 2010
Selamat Kembali ke Sekolah
Banyak kenangan pahit manis yang terukir dalam ingatan sepanjang menempuh zaman persekolahan.
Hakikatnya, sekolah adalah tempat kita dapat menimba ilmu pengetahuan demi menjalani kehidupan dan masa depan yang lebih bermakna.
Di sekolah jugalah tempatnya kita belajar erti adab dan mematangkan diri dengan pengalaman kepimpinan, muamalah yang sihat dan menyanjung tinggi nilai seorang murobbi (guru) dan diri sendiri selaku penuntut ilmu.
Ketika ini, pasti di mana pun anda berada dan jawatan apa pun yang anda sandang kini..maka di sekolahlah bermula segalanya.
Sejarah2u mengucapkan salam 'Selamat Kembali ke Sekolah' kepada semua pelajar dan guru. Agar tahun baru 2010 ini memberikan kita kekuatan untuk terus beriltizam kukuh menuntut ilmu dan memperkasakan ilmu dalam penghayatan kehidupan seharian. InsyaAllah.
Masjid Beijing
Masjid tersebut yang mula dibina pada 2004 kini hampir siap sepenuhnya dan telah digunakan mulai Ramadhan tahun lepas.
Bekas bendang padi seluas tiga ekar yang sudah lama terbengkalai hari ini menjadi tumpuan ramai selepas muncul masjid yang begitu unik.
Kedudukannya tidak jauh dari pekan Rantau Panjang dan juga menghala ke pintu masuk ke negara jiran, Thailand.
Masjid seumpama tokong Cina itu kelihatan unik kerana mempunyai bentuk atapnya yang melentik di bahagian hujung.
Terdapat tujuh bumbung melentik yang berwarna hijau tua. Warna merah pula dicatkan di bahagian bawah atap.
Kos keseluruhan bagi menyiapkan pembinaan masjid terbabit adalah sebanyak Rm8.8 juta yang disumbang kerajaan negeri dan hasil derma orang ramai.
Saturday, 2 January 2010
Fenomena Gerhana Bulan Separa Sambut Tahun Baru 2010
Secara amnya gerhana Bulan akan berlaku ketika fasa bulan penuh dan pada masa yang sama Bulan melintasi bayang Bumi.
Gerhana pada 1 Januari lalu bermula dengan fasa penumbra ( P1 ) pada jam 01:17 pagi waktu Malaysia.Walau bagaimanapun semasa fasa penumbra ini, kesan kenampakan gerhana masih tidak dapat diperhatikan memandangkan Bulan merentasi bayang penumbra Bumi yang kurang gelap.
Gerhana yang jelas dapat dilihat semasa Bulan memasuki bayang umbra Bumi ( U1 ) mulai jam 02:53 pagi sehingga gerhana maksimum pada 03:24 pagi. Bulan akan keluar dari bayang umbra Bumi ( U4 ) pada jam 03:53 pagi.
Keadaan gerhana bulan penuh itu bagaimanapun hanya berlaku selama 29 minit sebelum bulan dilihat mula keluar daripada bayangan umbra bumi pada pukul 3.53 pagi.
Gerhana masih terus berlaku sehingga 05:28 pagi tetapi fenomena tersebut tidak dapat disaksikan pada waktu itu kerana Bulan berada di kawasan bayang Penumbra Bumi yang kurang gelap.
Selain fenomena gerhana bulan separa, orang ramai juga berpeluang melihat kemunculan planet Marikh dan Zuhal menerusi teleskop yang disediakan.
Umat Islam di negara kita turut menunaikan solat sunat khusuf atau solat sunat gerhana bulan mulai jam 2.30 pagi yang disertai dengan khutbah khas gerhana bulan, bersempena dengan kejadian gerhana bulan itu.
Menurut Agensi Angkasa Negara, susulan daripada peristiwa ini, satu fenomena gerhana matahari juga dijangka akan berlaku pada 15 Januari ini (sila rujuk www.angkasa.gov.my).
Selain Malaysia, fenomena gerhana bulan separa ini juga dapat disaksikan di seluruh Asia dan Afrika.