Menu Ekspres:
[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]
Monday, 24 October 2016
Sunday, 23 October 2016
E-Latihan Sejarah. Cg Nick
E-Latihan Sejarah
SET 1 (JOHOR): http://bit.ly/2e3TYdZ
SET 2 (KEDAH): http://bit.ly/2dLZEvk
SET 3 (MELAKA): http://bit.ly/2ecgHni
SET 4 (MRSM) : http://bit.ly/2e0GwJz
SET 5 (N9) : http://bit.ly/2eq0vUK
SET 6 (PAHANG) : http://bit.ly/2e4P3My
SET 7 (SBP): http://bit.ly/2et2Gqg
SET 8 (TERENGGANU): http://bit.ly/2eETazU
SET 9 (PERAK): http://bit.ly/2eETzCf
SET 10 (KELANTAN): http://bit.ly/2eb2tUE
Soalan Ramalan K2 Sejarah SPM 2016
Soalan Spot Terkini daripada JPN Selangor
Ting 4:
Bab 1 Tamadun Hwang Ho/ Tamadun Mesopotamia
Bab 2 Peningkatan Tamadun (Pendidikan)/Undang-Udang / Ekonomi Tamadun India
Bab 3 Pengaruh Hindu Buddha/Monumen dan candi/Bahasa sangskrit
Bab 4 kehidupan Nabi Muhammad saw/Penyebaran islam di Makkah
Bab 5 Piagam Madinah/ Penyebaran islam /peperangan dalam islam/pembukaan
semula kota Makkah
Bab 6 Kerajaan bani Abbasiyah atau kerajaan turki uthmaniyah
Bab 7
Bab 8 Pengaruh Islam Terhadap Masyarakat Melayu Tradisional (Ekonomi) Pengaruh islam di Malaysia – Perdagangan di Melaka/ Percukaian di Melaka dan cukai di negara kita
Bab 9 Zaman gelap/Renaissance/zaman reformation
Bab 10 Perbandaran/ masyarakat Majmuk/ Tanaman Getah
Ting 5:
Bab 1 : Birokrasi Barat di Filipina/Indonesia dan Thailand/Faktor kemunculan
nasionalisme/ Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara
Bab 2 : Perjuangan Pemimpin Tempatan menentang British/Gerakan Islah
Bab 3 : Asas pembinaan negara bangsa kesultanan melayu Melaka – Maksud,
tanggungjawab raja dan rakyat, warisan atau pengaruh kesultanan melayu
Melaka/ Ciri-Ciri Negara dan Bangsa Malaysi
Bab 4 : Persekutuan Tanah Melayu/ Pergerakan Politik di Sabah dan Sarawak
Bab 5 : Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957/Suruhan Jaya Reid / Isi perjanjian persekutuan Tanah Melayu
Bab 6 : Reaksi luar terhadap Pebentukan Malaysia
Bab 7 : Bendera atau Jata Negara
Bab 8 : Rancangan Malaysia Kedua/DEB Dasar Perpaduan Negara : Akta Bahasa
Kebangsaan dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Bab 9 : Tema Wajib keluar SPM 2016 ; cabaran masa depan/ Globalisasi/
Koridorraya multimedia /K-Ekonomi /K-Masyarakat/
Ting 4:
Bab 1 Tamadun Hwang Ho/ Tamadun Mesopotamia
Bab 2 Peningkatan Tamadun (Pendidikan)/Undang-Udang / Ekonomi Tamadun India
Bab 3 Pengaruh Hindu Buddha/Monumen dan candi/Bahasa sangskrit
Bab 4 kehidupan Nabi Muhammad saw/Penyebaran islam di Makkah
Bab 5 Piagam Madinah/ Penyebaran islam /peperangan dalam islam/pembukaan
semula kota Makkah
Bab 6 Kerajaan bani Abbasiyah atau kerajaan turki uthmaniyah
Bab 7
Bab 8 Pengaruh Islam Terhadap Masyarakat Melayu Tradisional (Ekonomi) Pengaruh islam di Malaysia – Perdagangan di Melaka/ Percukaian di Melaka dan cukai di negara kita
Bab 9 Zaman gelap/Renaissance/zaman reformation
Bab 10 Perbandaran/ masyarakat Majmuk/ Tanaman Getah
Ting 5:
Bab 1 : Birokrasi Barat di Filipina/Indonesia dan Thailand/Faktor kemunculan
nasionalisme/ Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara
Bab 2 : Perjuangan Pemimpin Tempatan menentang British/Gerakan Islah
Bab 3 : Asas pembinaan negara bangsa kesultanan melayu Melaka – Maksud,
tanggungjawab raja dan rakyat, warisan atau pengaruh kesultanan melayu
Melaka/ Ciri-Ciri Negara dan Bangsa Malaysi
Bab 4 : Persekutuan Tanah Melayu/ Pergerakan Politik di Sabah dan Sarawak
Bab 5 : Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957/Suruhan Jaya Reid / Isi perjanjian persekutuan Tanah Melayu
Bab 6 : Reaksi luar terhadap Pebentukan Malaysia
Bab 7 : Bendera atau Jata Negara
Bab 8 : Rancangan Malaysia Kedua/DEB Dasar Perpaduan Negara : Akta Bahasa
Kebangsaan dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Bab 9 : Tema Wajib keluar SPM 2016 ; cabaran masa depan/ Globalisasi/
Koridorraya multimedia /K-Ekonomi /K-Masyarakat/
Wednesday, 19 October 2016
Saturday, 15 October 2016
Tamadun Hwang Ho
TAMADUN HWANG HO💕
Lokasi ;
💜 terbentuk di sekitar Hwang Ho atau Sungai Kuning
Kerangka Masa ;
💜 kemunculan tamadun ini dikesan drpd penemuan tengkorak homo sapien atau peking men
💜 Dinasti Hsia merupakan dinasti beraja dan kemudian Dinasti Shang
💜 suku Chou mengambil kesempatan dan membentuk kerajaan Dinasti Chou
Proses Pembentukan ;
💜 kesuburan tanah di sekitar Hwang Ho mendorong penduduk membina petempatan kekal di Tapak Banpo
💜 penduduk bertani, menternak dan memburu binatang
💜 Bandar Anyang sebagai pusat kerajaan
Ciri-ciri ;
Petempatan kekal dan pembentukan bandar
💜 petempatan awal berasaskan pertanian
💜Ciri-ciri bandar Anyang
- terdapat istana, kuil dan pusat pentadbiran
- tembok dibina untuk menghalang pencerobohan musuh dari luar
- dikelilingi oleh perkampungan yg didiami oleh para petani
Organisasi Sosial
Raja
⬇️
- Golongan Bangsawan
- Pembesar
- Pegawai kerajaan
⬇️
- Petani
- Artisan
- Pedagang
⬇️
Hamba
Pengkhususan Pekerjaan ;
💜 Golongan pembesar mempunyai tentera masing²
Ada dua iaitu ;
** tentera yg guna kereta
** tentera berjalan kaki
💜Golongan petani --> menjadi tonggak ekonomi & pentadbiran
💜Golongan artisan --> hasilkan tembaga & tembikar
💜Golongan hamba --> sebagai tentera paksaan
Sistem pemerintahan
💜 sistem pemerintahan beraja
💜 percaya kuasa raja adalah mandat daripada tuhan
Sistem Kepercayaan
💜 mengamalkan kepercayaan animisme dan politeisme
💜sembah tuhan roh dan semangat seperti ;
- tuhan syurga (Shang-ti)
- tuhan bumi (Tu-ti)
- roh nenek moyang
💜guna tulang oracle (tulang nujum) untuk meramal atau menilik
Sistem Tulisan
💜 tulisan ideogram berbentuk simbol
Sumbangan ;
Sistem Politik
💜 sistem pemerintahan monarki
💜Raja dikaitkan dgn konsep anak syurga dan mandat dari syurga
Sistem Ekonomi
💜pembinaan sistem pengairan
💜membina terusan utk mengairi sawah
Sistem Kepercayaan
💜pemujaan roh nenek moyang
💜 kepercayaan yin dan yang
- yin ialah kuasa pasif
- yang ialah kuasa aktif
💜Feng Hsui -->> falsafah Taoisme berlandaskan alam semesta
Sistem Kalendar
💜utk menentukan musim menanam dan menuai
💜 utk jalankan upacara perkahwinan, pengebumian dan pemburuan
Falsafah Perang
💜 Falsafah perang Sun Tzu
- karya bertajuk 'The Art Of
War' tentang taktik
peperangan dan cara
memenangi musuh
Tamadun Mesir Purba
TAMADUN MESIR PURBA💕
Lokasi
💜 terbentuk di Lembah Sungai Nil
💜 limpahan sungai nil ke tanah yg gersang membentuk tanah lanar yg subur
Proses Pembentukan
💜 alat gangsa utk membina sistem perparitan
💜 peralatan kawalan air dan terusan utk meningkatkan kesuburan tanah
💜semua nome disatukan menjadi pusat pentadbiran
Ciri-ciri
a) pembentukan bandar
💜Bandar yg penting iaitu Heliopolis, Abydos dan Fayoum
Peranan bandar
° pusat pemerintahan
° tempat kediaman firaun
° pelabuhan perdagangan
° pusat keagamaan
b) kehidupan berorganisasi
Raja ➡️ firaun
; berkuasa mutlak dan dianggap suci
; dianggap sebagai jelmaan Tuhan Horus dan anak tuhan matahari (Amon-Re)
C) pengkhususan kerja
💜tekstil dan kertas adalah eksport penting
D) sistem kepercayaan
💜 Mengamalkan kepercayaan politeisme (banyak tuhan)
💁Re (tuhan matahari)
💁Ra-Atum (tuhan langit)
💁Amun (tuhan angin)
💜percaya kehidupan selepas mati
E) sumbangan
💜pembinaan piramid
👉diasaskan oleh Imhotep
👉menggunakan batu bata
💜 pencipta kertas & tulisan
👉kertas drpd pokok papyrus
💜bidang perubatan
👉proses memumiakan mayat
💜sistem pengairan
👉membina tembok pengairan sepanjang 123 km
💜sistem kalendar
👉mengandungi 365 hari berdasarkan 12 bulan dlm setahun
Friday, 14 October 2016
Tuesday, 11 October 2016
Monday, 10 October 2016
T4B5 – PIAGAM MADINAH
2 Piagam
Madinah dirangka berasaskan persetujuan orang Islam dan orang bukan Islam.
(a) Jelaskan
kandungan Piagam Madinah dari aspek :
(i) Politik
F1 Nabi Muhammmad s.a.w sebagai ketua
Negara Islam Madinah
F2 Baginda
berperanan sebagai ketua hakim
F3 Baginda menyelesaikan masalah yang
dihadapi oleh
Masyarakat Madinah.
F4 Undang- undang Islam diguna pakai secara
menyeluruh.
F5 Peraturan kabilah boleh diamalkan selagi
tidak bertentangan
dengan
Islam.
F6 Masyarakat Madinah wajib mempertahankan
Madinah daripada
ancaman
luar. [ 1 markah ]
(ii) Ekonomi
F7 Masyarakat Madinah mempunyai peluang ekonomi sama rata
F8 Unsur
penipuan dan riba dihapuskan dalam perniagaan.
F9 Masyarakat Madinah bekerjasama memajukan
negara.[ 1 markah ]
(iii) Sosial :
F10 Masyarakat
Madinah dianggap sebagai satu ummah.
F11 Masyarakat Madinah tidak boleh bermusuhan
sesame sendiri
F12 Masyarakat Madinah bebas beragama
F13 Adat yang tidak bertentangan dengan Islam
boleh diamalkan.
F14 Keselamatan orang bukan Islam dijamin
selagi mematuhi
Piagam
Madinah. [
1 markah ]
(b) Bagaimanakah
Piagam Madinah dapat mengekalkan keharmonian penduduk Madinah ?
F1 Setiap kaum terikat dengan undang-undang
F2 Tiada perbezaan taraf dalam kalangan
masyarakat
F3 Masyarakat hidup bersatu padu
F4 Tidak berlaku penindasan dalam
masyarakat
F5 Semua rakyat mendapat hak yang sama
F6 Konsep keadilan sosial dipraktikkan
F7 Dapat menyusun kehidupan masyarakat yang sistematik.
F8 Setiap kaum mematuhi peraturan dan cara
hidup bermasyarakat.
F9 Semua rakyat bertanggungjawab mempertahankan negara
F10 Setiap kaum menghormati agama dan
kebudayaan kaum
[mana-mana 2x1m]
( c ) Beberapa ciri kerajaan Islam di Madinah sebenarnya dipraktikkan
di negara kita
Malaysia.
Buktikan
kebenaran pernyataan tersebut.
H1 Semua
rakyat bebas mengamalkan agama masing-masing
H2 Keselamatan
negara tanggungjawab bersama
H3 Kebebasan
mengamalkan adat
H4 saling
bekerjasama memajukan ekonomi
H5 Masyarakat Madinah mempunyai peluang ekonomi sama rata
H6 Masyarakat
Madinah tidak boleh bermusuhan sesama sendiri
H7 Masyarakat
dianggap sebagai satu ummah/konsep 1Malaysia
Mana-mana
jawapan yang munasabah [
mana-mana 2x1 m]
( d) Piagam
Madinah patut dijadikan
panduan kepada pemimpin dalam membina
sesebuah negara. Berikan pendapat anda.
F1 Membuat
perlembagaan terlebih dahulu sebelum membina negara
F2 Satu
perlembagaan yang adil
F3 Memberi
keadilan sosial tanpa mengira agama/ kaum/ warna kulit
F4 Hak setiap kaum dipelihara oleh
perlembagaan
F5 Tanggungjawab
setiap warganegara memepertahankan negara
F6 Memberi
jaminan keselamatan harta dan nyawa kepada setiap warganegara F7 Digubal
melalui musyawarah/perbincangan,perundingan
F8 Nilai hidup berasaskan semangat ukhwah
F9 Sistem ekonomi yang telus dan adil
F10 Undang-undang kekeluargaan setiap kaum boleh
diamalkan
Mana-mana
yang munasabah.
[mana-mana 3x1markah]
T4B3 –PENGARUH HINDU-BUDDHA
1
Mulai abad ketiga Masihi, masyarakat Asia Tenggara mula menerima
beberapa aspek kebudayaan India.
(a)
Nyatakan dua cara kedatangan pengaruh
Hindu Buddha ke Asia Tenggara. [2
markah]
(b)
Jelaskan kedudukan raja dalam
sistem pemerintahan kerajaan awal di Asia Tenggara. [2 markah]
(c) Senaraikan dua perkataan Melayu yang
diambil daripada perkataan Sanskrit. [2
markah]
(d) Kehidupan masyarakat pada hari ini
dipengaruhi oleh unsur Hindu Buddha. Buktikan pernyataan tersebut.
[2
markah]
(e) Pengaruh agama Hindu Buddha telah
mewujudkan kepelbagaian budaya di Malaysia. Bagaimanakah kepelbagaian budaya
ini dapat mengekalkan keharmonian hidup
masyarakat Malaysia pada masa kini?
[2 markah]
Saturday, 8 October 2016
Tuesday, 4 October 2016
Monday, 3 October 2016
Subscribe to:
Posts (Atom)