Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Sunday, 4 October 2009

Maahad Il-Ihya Assyariff Gunung Semanggol

Maahad Il-Ihya Assyarif Gunung Semanggol diasaskan oleh Ustaz Abu Bakar al-Baqir. Bermula dari sinilah dengan kerjasama pemimpin Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) terutamanya Dr Burhanuddin al-Helmy.

Dengan penglibatan ulama dan pejuang Melayu lain, telah lahir beberapa institusi atau pertubuhan yang bertujuan menggerak dan menyedarkan serta memajukan orang Melayu dalam pelbagai aspek kehidupan.

Semasa penjajahan British, Maahad ll-Ihya Assyarif dianggap mengancam kepentingan dan ketuanan mereka hingga digelar sebagai ‘Bahaya dari Gunung’.

PKMM telah menjadikan Maahad ini sebagai tempat untuk mengkaderkan ahli-ahli mereka yang lebih dikenali dalam sejarah sebagai Tentera Semut’.

Antara pertubuhan yang berjaya dibentuk hasil inspirasi daripada institusi Maahad Il-Ihya Assyariff ini termasuklah:

1. Pusat Perekonomian Melayu Se-Malaya (PEPERMA)

Pertubuhan ini beroperasi bagi membantu dan memajukan ekonomi orang Melayu termasuk perjalanan Bank Kebangsaan Melayu dan idea penubuhan Bank Pertanian Malaysia bagi mengatasi masalah modal dan kemahiran.

2. Majlis Tertinggi Agama Se-Malaya (MATA)

Pertubuhan ini muncul sebagai badan agama yang menyaingi pihak kerajaan yang berkaitan dengan pentadbiran Islam. Ia cuba merealisasikan cita-cita aliran pergerakan reformis di Tanah Melayu meliputi bidang pendidikan, penterjemahan, penerbitan bahan rujukan, perundangan Islam dan lain-lain.

3. Lembaga Pendidikan Rakyat (LEPIR)

Badan ini berfungsi mengawal serta menjamin mutu pengajian di sekolah-sekolah.

Sumber:
1) Mohamad Bakar, 1984. "Islam dan Aspirasi Kebangsaan dalam Masyarakat Melayu Kini". Kuala Lumpur: Persatuan Sejarah Malaysia.
2) www.ibnuhasyim.com/bahaya dari gunung

No comments: