Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Sunday 13 September 2009

Tinta Strategis: Dunia Pasca 11 September (911) - Siri 1

Peristiwa 11 September yang telah sekian lama dilobi Amerika atas premis ‘War on Terror’nya telah memberikan impak yang besar kepada satu tahap perubahan yang dialami dunia hari ini.

Dalam memahami perubahan ini, ternyata ada beberapa persoalan yang perlu kita teliti dan analisa yang mana ianya sentiasa melingkari paradigma kita memahami apa yang terjadi sebenarnya.

Dalam Siri 1 ini, penulis sekadar membicarakan tiga persoalan utama untuk kita membuka minda dan renung-renungkan bersama:

Pertama. Sebaik berlakunya serangan pengganas ke atas WTC dan Pentagon, kita melihat satu arah aliran pergerakan yang sangat cepat baik dari sudut menghulurkan simpati, menzahirkan kemarahan dan usaha menjelaskan pendirian dari seluruh juzu’ dunia.

Adakah perkara yang sama akan berlaku kepada media massa global, kuasa-kuasa besar dunia andai perkara yang sama berlaku di negara dunia ketiga yang mangsa dan kemusnahannya lebih besar berbanding di WTC?, Atau apakah akan wujud satu keputusan bersama di peringkat antarabangsa bahawa terdapat ancaman pengganas dan keganasan antarabangsa berlaku jika ia wujud di bahagian dunia yang lebih miskin dan terpinggir?

Kedua. Serangan ‘pengganas’ ke atas WTC, telah menyebabkan kita mula memikirkan dan mencari definasi baru kepada istilah seperti “Perang”, “Tamadun” dan “Orde Baru Antarabangsa”. Apakah ‘the real wisdom’ di sebalik peristiwa 11 September sehingga melahirkan satu pakatan ketenteraan, jalinan perisikan dan kerjasama sekuriti terbesar dalam sejarah kemanusiaan dan peradaban manusia demi satu matlamat – “War on Terror”, atau apakah nilai universal tamadun yang cuba dijustifikasikan dalam menentukan kepada pengarahan aliran tamadun yang satu sehingga memerlukan kepada satu instrumen susun reka kembali (restructured) dasar-dasar globalisasi yang mewujudkan ‘International New Order’?

Ketiga. Isu 911 juga bukan hanya menuntut kita melihat entiti perang dan aspek ketamadunan semata-mata, malah lebih daripada itu ialah kefahaman mendalam ketidaksedaran dan kejanggalan aliran politik kita yang terlalu ideal. Justeru, sebaik berlaku tragedi 911, baik ahli politik, journalis, ahli akademik sehinggalah kepada warga dunia seluruhnya masih lagi dibelenggu oleh satu paradigma, ‘The Other’.

Kita acapkali merujuk isu 911 sebagai bukti pertembungan tamadun (Clash of Civilizations) kepada membalas serangan ‘Crusades’. Tidak kurang juga yang mengaitkan isu ini dengan peperangan antara ‘Baik’ dan ‘Jahat’ (Good and Evil). Adakah kita berada dalam catatan sejarah untuk meraikan “End of History”, atau berada di persimpangan yang genting untuk keluar daripada perangkap pemikiran dan idea politik stereotaip “Clash of Civilizations”?

Isu-Isu Utama Pasca 11 September

1. Unipolar World (Tamadun Barat)

Menurut Quigley, akan wujud hanya satu kuasa besar sahaja (U.S & Europe) yang mana di sana wujud gejala-gejala baru seperti penguasaan ke atas ekonomi global, kemajuan pesat bidang ICT dsb.

Kewujudan satu kuasa yang cuba mempengaruhi geopolitik dunia dan berusaha pula membentuk lingkaran pengaruh dan kuasa ke atas kuasa-kuasa yang tidak setandingnya. Sebagai contoh, usaha Amerika untuk mewujudkan ‘Pax Americana’.

Bagi Quigley, walaupun kerajaan ini nampak gagah pada zahirnya, akan tetapi disebabkan bercambahnya gejala-gejala buruk yang berlaku akan menyebabkan berlaku kelemahan dalaman yang parah. Ini akan terus berlarutan, melainkan ada penemuan mekanisme ‘instrumen expansion’ yang baru.(Quigley, Caroll: The Evolution of Civilizations)

Justeru, ramai penganalisis beranggapan usaha pencerobohan Amerika secara ‘unilateral’ ke atas Iraq, bakal menemukan Amerika dengan asas perkembangan baru perluasannya bila menguasai simpanan kedua terbesar minyak dunia selepas Arab Saudi.

Bersambung....

No comments: