Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017]



Tuesday, 28 September 2010

Perkembangan Enjin Berkuasa Wap dalam Pengangkutan

Lokomotif ciptaan George Stephenson, the Rocket

Awal tahun 1800-an : Enjin berkuasa wap digunakan untuk memacu bot di air

Tahun 1820-an : Enjin berkuasa wap mula digunakan untuk memacu kenderaan di darat

Tahun 1829 : Lokomotif rekaan George Stephenson dengan jayanya dipacu menggunakan enjin berkuasa wap. Lokomotif tersebut, Rocket, bergerak selaju 16 batu sejam di atas rel yang baru dibina di antara Liverpool dan Manchester.

Tahun 1840-an : Menjelang dekad ini era pembinaan kereta api dan rel telah bermula di Eropah dan Amerika Syarikat.

Tahun 1879 : Kereta api pertama beroperasi di Tanah Melayu di antara Port Weld dan Taiping.

No comments: