Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Tuesday 2 December 2008

Salam Putrajaya

Salam Ukhuwwah fillah kepada semua pengunjung weblog Sejarah2u.

Apa khabar kalian semua? Didoakan agar kalian terus dirahmati dalam kemanisan Iman dan Islam serta kekuatan 'amal hanya kepadaNya. Salam sejahtera kepada rakan-rakan pengunjung non-Muslim yang dihormati.

Perkongsian hari ni adalah sekadar pengalaman penulis yang diberi kesempatan oleh Allah Swt untuk mengunjungi pusat pentadbiran gah negara tercinta kita iaitu Putrajaya pada 18 November lalu. Pemilihan tajuk posting ini sedikit sebanyak kerana penulis agak terkesan dari satu slot drama Melayu sekitar tahun 90-an iaitu 'Salam Taj Mahal' lakonan Sifu M.Nasir dan Aida Rahim.

Percayakah anda bahawa inilah kali pertama penulis ke Putrajaya? Anda bagaimana pula? Sekurang-kurangnya sekali seumur hidup kan..:).

Kedatangan penulis adalah untuk menziarahi adik yang sedang mengendalikan kem tahfiz cuti sekolah di masjid Putrajaya. Sebaik ziarah singkat, penulis bersama famili menjenguk bazar-bazar berhampiran tasik di samping sempat menjamu selera di restoran mamak di situ. Agak ramai dan sesak..penulis dimaklumkan pada tarikh tersebut ada konvokesyen untuk guru-guru J-Qaf seluruh negara sedang berlangsung di Putrajaya.

Sebaik kaki menjejaki dataran masjid Putrajaya. Rasa syukur dan bangga menyelubungi diri kerana akhirnya berjaya juga berada di sini. Dengan kedudukan bandar dan perumahannya yang begitu terancang (teringat Mohenjo daro dan Harappa dalam tamadun Indus yang diiktiraf tamadun terawal memiliki bandar terancang), dengan seni bina bangunannya yang disaduri campuran kesenian Islam, Parsi, Inggeris dan Graeco Roman agak begitu memukau, jajaran jambatan indah yang menyeberangi tasik Putrajaya dan ribuan pengunjung dalam dan luar yang tidak putus-putus menjadikan panorama di Putrajaya agak sukar dilupakan sampai bila-bila.

Putrajaya yang tersergam gah menggamit ingatan penulis kepada kota-kota hebat Islam suatu waktu dulu seperti Istanbul (Constantinople), Baghdad, Damsyik, Andalusia, Bukhara, Taj Mahal dan banyak lagi yang menunjukkan betapa 'ketuanan Islam' sangat dominan dalam pentadbiran dan sangat diraikan dalam aspek bernegara. Meskipun sebahagian besar kota-kota tersebut kini hanya tinggal kenangan, namun segala iktibar kesan daripada jatuh bangunnya perlu diperhalusi agar 'pisang tidak kan berbuah dua kali'.

Harapan penulis agar Putrajaya menerusi barisan pimpinan negara akan terus gemilang dalam memacu haluan negara dan rakyat agar sejahtera dan berkebajikan, selaras dengan slogan 'Baldatun Thoyyibatun Warabbun al-Ghafuur'.

Menjelang petang, penulis dengan berat hati terpaksa meninggalkan Putrajaya dengan niat akan kembali lagi jika diizinkan Allah Swt. Ada satu catatan yang penulis terlupa sumbernya berbunyi 'megah negara bukan semata hebat dan gah binaannya, tapi megah negara kerana rakyat yang dibangun minda dan jiwanya'. Mengamati Putrajaya dalam perjalanan pulang, terhimbau penulis akan tujuan pembinaan Taj Mahal kerana kasih seorang suami kepada isteri tercintanya, maka artikel 'Salam Putrajaya' tercerna hasil tumpah kasih mendalam dan dedikasi penulis kepada negara yang tercinta ini. Dirgahayu Malaysiaku!

No comments: