Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Sunday 21 February 2010

Melerai Misteri Kematian Firaun Tutankhamun

WAJAH Tutankhamun atau Firaun muda yang dihasilkan imej komputer
dan tengkoraknya yang berusia ribuan tahun.

Analisis DNA lerai misteri 3,000 tahun kematian Raja Tuntankhamun serta rahsianya bertongkat MISTERI yang melingkari hidup dan mati Raja Tut atau nama sebenarnya Tutankhamun tidak pernah gagal menarik perhatian dunia.

Sebarkan apa saja mengenai Firaun muda itu - mitos atau hakikat, pasti ada cerita susulan menerusi penerokaan penyelidik yang tidak pernah jemu mengkaji mumia terkenal itu. Selama lebih 3,000 tahun, dunia mengenali Raja Tut atau ‘Raja Budak’ yang menaiki takhta pada usia 10 tahun sebagai cacat.

Namun hasil kajian DNA terhadap mumia King Tut selama dua tahun, menunjukkan beliau mengalami bibir sumbing, masalah tulang kronik dan kaki sejak lahir serta dijangkiti malaria yang mengancam nyawa. Lebih mengejutkan, ibu bapanya bersaudara dan dia sendiri mungkin mengahwini saudara perempuannya sendiri.

Terbongkarnya misteri kematian Raja Tut itu melenyapkan dakwaan yang beliau mati dibunuh. Tetapi sains membuktikan sehebat-hebatnya Firaun muda ini, beliau juga manusia biasa yang tidak kebal kepada serangan penyakit yang mungkin wujud lebih lama daripada Raja Tut sendiri.

Carsten Pusch, salah seorang daripada dua saintis bukan berketurunan Mesir yang diminta membantu pasukan negara itu mengkaji 16 mumia, termasuk Raja Tut, berkata perubatan, radiologi dan siasatan genetik mendedahkan hubungan sebenar antara mumia dan penyakit yang dialami ketika meninggal dunia.

“Kita membuka alam semesta. Kita ‘menghidupkan’ semula mereka yang terbukti manusia biasa,” kata Dr Pusch mengenai disiplin baru itu, yang digelar sama ada Molekul Mesir atau Perubatan Mesir, yang membabitkan penggunaan peralatan forensik moden kepada mumia bersejarah Mesir.
Sejak Howard Carter menemui makan itu pada tahun 1922, Firaun muda itu sentiasa menjadi bahan berita. Tutankhamen memerintah selama sembilan tahun dalam dinasti ke-18 Kerajaan baru, sehingga dia menemui ajal pada tahun 1324 Sebelum Masihi ketika berusia 19 tahun.

Kesan prosedur pengawetan yang diamalkan oleh pegawai agama Mesir beribu tahun lalu, penyelidik menemui DNA kukuh untuk membina semula susur galur keturunan Raja Tut. Keturunan keluarganya bermula dengan moyangnya, Thuya dan Yuya. Mereka mempunyai seorang anak perempuan yang kini dikenali sebagai Ratu Tiye, nenek Raja Tut dan isteri kepada Amenhotep III.

Anak-anak mereka adalah ibu bapa Raja Tut. Akhenaten adalah bapanya dan mumia yang masih belum mempunyai nama ialah ibunya dan dua daripada mereka adik beradik.

Dua janin perempuan yang meninggal ketika dilahirkan yang ditemui dalam makam Raja Tut berkemungkinan anaknya, walaupun penyelidik belum memperoleh profil penuh DNA bagi kedua-duanya.
“Tulang temulang amat rapuh tetapi beberapa penanda DNA yang kami miliki setakat ini menunjukkan mereka adalah anak Tutankhamen,” kata Dr Pusch.

DNA janin berkenaan turut padan dengan satu lagi mumia perempuan yang berkemungkinan ibu mereka. Penyelidik tidak dapat mengambil profil penuh DNA mumia itu tetapi ia ‘menunjukkan beberapa persamaan’ dengan DNA Raja Tut, menunjukkan mereka mungkin saudara kandung atau saudara tirinya - ‘tidak memeranjatkan memandangkan berlakunya perkahwinan sesama keluarga dalam keturunan itu,’ kata Dr Pusch.

Penyelidik seterusnya menyelesaikan teori mengenai sama ada bapa Raja Tut, Akhenaten, mempunyai penyakit hormon, yang mungkin menjelaskan mengapa banyak artifak menunjukkan dia mempunyai banyak sifat kewanitaan seperti payu dara. Selepas pemeriksaan rapi, dirumuskan Akhenaten ‘tidak mempunyai sebarang kecacatan.’

Perkara sama tidak terjadi kepada Tutankhamen. Imbasan CT pada kaki menunjukkan dia mengalami kecacatan dan masalah tulang kronik yang digelar Penyakit Kohler. Raja Tut hidup dengan keadaan menyakitkan selama bertahun-tahun, yang memberi penjelasan mengenai kewujudan 130 tongkat yang ditemui dalam makamnya.

Sumber:
Berita Harian Online, 22/2/2010

3 comments:

Generasi Pejuang Bangsa said...

Salam sejarah tuan blogger ,


sy amat tertarik dengan blog tuan yang menarik dan byk memamparkan isu sejarah negara dan luar negara . sy sudah link blog sdr di blog sy

ingintahu said...

dlu2 dh ada pnyakit kn..skrg ni lg la..

Unknown said...

BANTUALAH MASJID AL SOLEHIN YANG SEDANG TENAT
SILA HULURKAN BANTUAN DARI SEGI MORAL DAN PERUNDANGAN.
KISAH PENGHINAAN TERHADAP MASJID AL SOLEHIN DAN AHLI KHARIAHNYA DIKULAIJAYA
www.karamsingwali.blogspot.com
TOLONG SHARE..