Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Saturday 13 February 2010

Permainan Tradisional; Masih Ingatkah Kita?

SECARA asas, permainan tradisional masa lapang boleh dibahagikan kepada tiga kategori iaitu yang menggunakan peralatan, berteraskan alam semula jadi dan bermain sambil menyanyi atau berdialog.

Wau, congkak, gasing, tarik upih pinang dan ting ting adalah antara permainan menggunakan peralatan paling popular di kalangan kanak-kanak dan dewasa, manakala laga ikan, main sorok-sorok dan helang dengan ibu ayam antara permainan berunsurkan alam semula jadi paling kerap dimainkan.

Sementara permainan yang memerlukan nyanyian atau dialog untuk menyempurnakan keseronokan termasuk mencari cucu, enjit-enjit semut dan tom tom bak.

Biarpun cuma sekadar permainan mengisi masa lapang, ia masih mempunyai peraturan untuk dipatuhi dan pemain yang melanggarnya berdepan risiko disingkirkan atau lebih buruk dipulaukan untuk beberapa ketika.

Tiada perkataan dapat diucapkan untuk menggambarkan keseronokan bermain tarik upih pinang yang menggunakan pelepah pinang sebagai satu-satunya asas menjayakan permainan itu.

Ia memerlukan seorang pemain duduk di pangkal pelepah pinang, manakala rakan sepasukannya akan menarik pelepah itu sehingga ke garisan penamat yang dipersetujui kedua-dua pasukan.

Sesampai di garisan penamat, kedudukan akan bertukar dan si penarik upih kini mengambil giliran duduk di pangkal pelepah dan ditarik ke garisan mula. Pasukan yang sampai dulu dikira pemenang.

Bagi permainan yang menjadikan alam semula jadi sebagai latarnya, kisah helang dengan ibu ayam antara yang kerap dimainkan kanak-kanak perempuan.

Ia memerlukan seorang kanak-kanak menjadi helang dan beberapa lagi menjadi ibu dan anak ayam. Dalam permainan ini, helang akan cuba menyentuh anak ayam yang berada di belakang ibu ayam yang sedaya upaya melindungi anak-anaknya dengan mendepakan tangan. Anak ayam akan memeluk pinggan pemain di depan dan bergerak mengikut pergerakan si ibu untuk menyelamatkan diri.

Sekiranya helang berjaya menangkap anak ayam, kanak-kanak itu berkenaan akan bertukar peranan menjadi helang.

Permainan tom tom bak yang diangkat menjadi tajuk rancangan popular kanak-kanak di stesen televisyen berbayar dijayakan dengan sebilangan kecil kanak-kanak yang duduk membentuk satu bulatan kecil.

Masing-masing menggenggam kedua-dua tangan dan menyusunnya berselang seli secara menegak diikuti dengan nyanyian tom tom bak.

Tangan pemain di bawah sekali akan dibuka setiap kali lagu habis dinyanyikan dan begitulah seterusnya sehingga semua pemain membuka genggaman masing-masing.

Selepas itu mereka meneruskan permainan dengan menggerakkan tangan beramai-ramai dalam satu pusingan kecil sambil bernyanyi. Selesai menyanyi, semua pemain mengangkat tangan dan berdiam diri kerana pemain yang bersuara akan dicubit oleh rakan-rakan sepermainan yang lain.

No comments: