Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Sunday 4 October 2009

Mother Teresa - Biarawati yang disanjungi Dunia

MOTHER TERESA merupakan seorang biarawati yang telah mendedikasikan hidupnya untuk menolong rakyat miskin di dunia. Gelaran ‘mother’ yang bermaksud ibu diberikan kepadanya untuk menghargai sumbangan insaniahnya kepada yang memerlukan.

Walaupun insan terkenal ini tidak pernah melahirkan anak, beliau telah mejadi ibu angkat kepada jutaan orang miskin melalui usahanya menerusi pertubuhan Missionaries of Charity yang diasaskannya di Calcutta, India pada tahun 1950.

Sepanjang hayatnya, dia mengetuai pertubuhan tersebut selama 45 tahun dan telah menolong ramai fakir miskin, anak-anak yatim, dan mereka yang sudah tidak ada harapan untuk hidup.

Terdapat lebih daripada 610 pusat servis di 123 buah negara termasuk pusat hospis untuk pesakit HIV/AIDS dan pelbagai jenis lagi pusat yang menawarkan bantuan untuk masyarakat miskin, yang bernaung di bawah Missionaries of Charity.

Biarawati dihormati ini telah memenangi hadiah ‘Nobel Peace’ pada tahun 1979 dan telah menggondol anugerah tertinggi di India iaitu Bharat Ratna pada tahun 1980.

Selain itu, Mother Teresa juga pernah menerima banyak anugerah antarabangsa seperti Pope John XXIII Peace Price (1971), Nehru Price (1972) dan Balzan Prize (1979). Dia juga pernah menangi anugerah Templeton dan juga Magasaysay.

Sukarelawan yang disegani dunia ini dilahirkan pada 26 Ogos 1910 di Macedonia dan diberi nama Agnesë Gonxhe Bojaxhiu.Ayahnya meninggal dunia ketika usianya mececah lapan tahun dan dia dibesarkan oleh ibunya sebagai seorang Kristian (Roman Katolik).

Semasa kecil, Agnes sangat meminati cerita pendakwahan orang Kristian dan jasa yang disumbangkan oleh mereka untuk membantu orang miskin.

Ketika berumur 12 tahun, dia telah bertekad untuk menjadi seorang biarawati dan menyertai ‘Sisters of Loreto’semasa berumur 18 tahun. Setelah menjadi biarawati, beliau menukar namanya kepada Teresa. Mother Teresa kemudiannya pergi ke Rathfarnham, Ireland untuk mempelajari Bahasa Inggeris.

Pada tahun 1929, kariernya sebagai guru bahasa Inggeris bermula. Destinasi pertama beliau sebagai guru ialah sebuah perkampungan bernama Darjeeling, yang terletak di kaki gunung Himalaya, di India. Setelah melihat kesengsaraan hidup penduduk di sana, hatinya telah terbuka untuk membantu golongan yang kurang bernasib baik ini.

Pada tahun 1948, beliau mula mengembara merentasi Darjeeling untuk membantu golongan miskin di India.

Usaha murni yang bermula di Calcutta, India dengan bantuan 13 orang sukarelawan kini telah berkembang kepada lebih daripada 4,000 orang biarawati dan sukarelawan yang menjaga banyak rumah anak-anak yatim, hospis pesakit AIDS, dan pusat-pusat kebajikan di seluruh dunia.

Yang menariknya, orang yang dirawat di hospisnya dibenarkan ‘pergi’ mengikut agama masing-masing walaupun ianya didirikan oleh penganut agama Kristian.

Dia yang suatu masa dahulu, terpaksa meminta sedekah untuk membantu fakir miskin kini telah dikurniakan dengan sumbangan yang melimpah-ruah dari orang ramai untuk memenuhi impiannya iaitu untuk menolong orang miskin.

Mother Teresa meninggal dunia pada 5 September, 1997 kerana komplikasi jantung dan sakit tua ketika beliau berumur 87 tahun.

Sumber: Manusia & Peristiwa, mStar Online

5 comments:

Unknown said...

which one is true..she's dead on 5 september or 9????

Unknown said...

I THINK IT IS 5 SEPTEMBER

Unknown said...

I AGREE

Unknown said...

In wikepidea i was read ready so i see only

Unknown said...

Ok