Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Monday 25 May 2009

Antara Jumaat dan 'Fry Day'...

Salam peperiksaan untuk semua adik dan anak didik penulis yang dikasihi walau di mana jua kalian berada kini.

Bagi yang sedang menekuni dan menelaah pelajaran untuk baki hari peperiksaan yang tinggal, salam kecemerlangan daripada penulis untuk anda sekalian.

Tanggal 22 Mei yang lepas, merupakan hari yang cukup penting dan bermakna buat penulis bila dapat mengamati anak-anak didik kesayangan menjawab kertas peperiksaan Sejarah SPM di sekolah penulis. Seperti biasa, melihat persediaan dan komitmen murid-murid mengulangkaji sentiasa mengundang rasa debaran yang jarang terkawal di hati penulis.

"Ya ALLAH! anugerahkanlah kejayaan kepada anak-anak didikku. Kurniakan kefahaman dan kemudahan buat mereka menjawab semua soalan yang dikeutarakan. Moga kalungan kejayaan buat mereka dengan izinMu. Amiinn..".

Sementelah menanti dan sekali-sekala menjenguk mereka di kelas, penulis dapat melihat pelbagai 'style' atau gaya dan tahap kesungguhan mereka semasa menjawab. Ada yang dah 'lipat baring', ada yang melangut melihat dinding, ada yang mula menongkat dagu, di samping ada juga yang matanya pejam kejap seperti berfikir panjang lagaknya. Namun, ramai juga yang konsisten 'tersenyum' menulis dan menjawab tanpa henti-henti seperti "derasnya air sungai Pusu" bersebelahan sekolah penulis.

Sambil menunggu masa peperiksaan tamat, sempat penulis berbual dengan rakan-rakan sejawatan tentang kelebihan hari Jumaat yang merupakan 'Penghulu segala hari' atau dalam bahasa Arabnya disebut sebagai 'Sayyidul Ayyam'. Seorang rakan penulis sempat bergurau tentang terjemahan hari Jumaat dalam bahasa Inggeris dengan "Fry Day", iaitu sebagai 'Hari Menggoreng'. Gamat juga la kami di bilik guru pada hari itu membicarakan perihal antara hari Jumaat dan 'Fry Day'.

Di sisi lain, penulis cepat menangkap tafsiran lain akan penggunaan ungkapan 'Fry Day' tersebut bila mengenangkan situasi murid-murid kecintaan yang sedang menjawab soalan peperiksaan, khususnya ketika menjawab soalan esei. Persoalannya, adakah mereka fokus menjawab berdasarkan fakta atau sekadar 'menggoreng' fakta? Jika mereka menjawab dengan fakta dan dalil yang sahih, maka lega perasaan penulis, tapi sebaliknya jika mereka 'menggoreng', paling penulis risaukan ialah 'gorengan mereka berhasil sehingga hangus' yang tidak dapat diselamatkan lagi.

Sehingga hal itu dapat disahkan, penulis tak berhenti-henti berdoa agar hari Jumaat yang baru berlalu memberikan kekuatan 'penghulu' kepada anak-anak murid kesayangan...dan dijauhkan mereka dengan 'pesta acara menggoreng yang tidak rasional' yang jika terus diamalkan, dikhuatiri memberi impak yang tidak kecil kesannya bagi mengadapi peperiksaan SPM sebenar pada hujung tahun 2009 ini.

Antara Jumaat dan 'Fry Day', hakikat kejayaan dan kegagalan bergantung kepada usaha dan keiltizaman anda serta dengan izin dari-Nya jua. Masih ada ruang masa untuk pembaikan dengan keazaman mencipta kecemerlangan yang dinanti-nantikan. InsyaAllah, jalan kemenangan sedang menanti di depan mata kalian. "Bersedialah untuk sebuah perubahan!".

No comments: