Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Sunday 30 August 2009

Pencarian Hidayah Tuhan

" Ketika saya membaca kandungan al-Quran, saya mendapati bahawa al-Quran mengandungi jawapan atas semua pencarian saya selama ini iaitu siapa saya ini dan kenapa saya dihidupkan? Dari mana saya datang dan ke mana saya akhirnya akan pergi? Saya membaca al-Quran berulang-ulang dan saya berasa sangat kagum terhadap pendekatan yang digunakan oleh ajaran Islam yang mengajak manusia untuk menggunakan akal sihat, dorongan untuk berakhlak mulia dan saya pun mulai merasakan keagungan Yang Maha Pencipta."

" Seandainya pun ada seorang Muslim yang menemui dan kemudian mengajak saya mengenali Islam, tentu akan saya tolak ajakannya, kerana keadaan umat Islam yang diperlecehkan dan diperolok-olok oleh media Barat, selain keadaan umat Islam yang kini telah dihancurkan oleh penyakit-penyakit akhlak, sosial, dan sebagainya."

" Saya telah mempelajari Islam daripada sumbernya yang utama, iaitu al-Quran. Seterusnya, mempelajari sejarah hidup (sirah) Rasulullah s.a.w. Bagaimana baginda dengan perilaku dan sunnahnya mengajarkan Islam kepada umat manusia. Saya lalu mengetahui kekayaan yang agung dari kehidupan dan sunnah Rasullah s.a.w. Saya kemudian seolah-olah melupakan kehidupan sebagai artis popular yang hidup penuh galamor."

Yusuf Islam, lebih dikenali dengan nama Cat Stevens semasa kemuncak popularitinya sebagai artis superstar rock dunia. Telah memeluk Islam pada akhir tahun 70-an. Kini aktif berdakwah melalui aktiviti pendidikan dan sosial.

Sumber: Majalah i, Bil 80, Jun 2009, m/s 59 - 64.

No comments: