Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Friday 21 August 2009

Muhasabah: Terima di Dunia, Bebas di Akhirat


"BUKAN hendak mengaibkan diri sendiri, tetapi saya harap hukuman sebat ini dapat dilakukan secara terbuka supaya dapat memberi kesedaran kepada orang ramai," kata Kartika Sari Dewi Shukarno, 32, kepada Sinar Harian.

Wanita yang berasal dari Sungai Siput, Perak dan berkahwin dengan seorang rakyat Singapura itu dijatuhi hukuman enam sebatan dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, Isnin lalu selepas mengaku salah meminum arak di sebuah resort di Cherating pada 11 Julai 2007.

Kartika berkata, sekiranya hukukuman ke atasnya dilakukan secara tertutup bermakna mesej untuk memberi kesedaran tentang kesalahan tersebut tidak sampai kepada khalayak.

“Ini adalah kes pertama wanita dikenakan hukuman sebat dan kalau boleh ia dilakukan secara terbuka. Saya mahu hukuman ini menjadi mesej dan pengajaran kepada orang ramai. "

“Kalau nak bagi kesedaran kepada orang ramai saya bersedia dan ikhlas dilakukan di tempat yang menjadi tumpuan orang ramai,” katanya ketika ditemui di kediaman keluarganya, di kampung Jawang, di sini, semalam.

Menurut Kartika, sekiranya permintaan untuk menjalani hukuman di khalayak ramai ditolak, beliau berharap mahkamah membenarkan ahli keluarga, waris terdekat dan wakil media hadir menyaksikan proses hukuman sebat yang dijalankan kelak.

“Kalau tidak dibenarkan hukuman dijalankan di hadapan orang ramai, saya berharap sewaktu hukuman sebat dikenakan, saudara mara, waris terdekat dan wakil media dibenarkan masuk. "

“Bukan mudah untuk berhadapan dengan masyarakat tetapi saya bersedia,” katanya.

Anak keempat daripada sembilan beradik ini berkata, beliau benar-benar sudah membuat persediaan rapi sama ada dari segi mental atau fizikal untuk menjalani hukuman tersebut.

“Bila-bila masa pun saya sudah bersedia untuk menghadapinya. Saya bersedia mental dan fizikal serta reda. "

“Sewaktu lepas SPM dula saya ada belajar di pusat pendidikan agama dan mempunyai sebuah al-Quran yang saya bawa ke mana-mana sehingga sekarang."

“Saya harap mereka membenarkan saya untuk membawa al-Quran ini untuk memberi sokongan semangat kepada saya,” katanya.

Kata Kartika, tidak pernah terlintas di fikirannya untuk menarik balik keputusan untuk berdepan hukuman berat tersebut kerana sedar tentang kesalahan besar yang menconteng arah kepada kedua ibu bapanya.

“Bukan nak cakap besar tetapi memang tidak pernah terlintas untuk menarik balik. Saya rasa bersalah sangat-sangat ketika dimalukan dengan laporan media tentang kesalahan saya dan perbuatan yang mencoteng arang kepada keluarga.

“Memang sakit untuk menjalani hukuman sebat tetapi lebih sakit lagi apabila saya menyakitkan hati kedua ibu bapa saya,” katanya.

Kartika mengakui bersyukur ketika ditahan pihak berkuasa kerana ia dapat memberi pedoman dan pengajaran besar kepada kehidupannya.

“Saya bukan alkoholik (gila kerja). Terus terang sewaktu ditangkap itu kali kedua saya meneguk minuman itu. Kali pertama di Singapura, kali kedua di sini dan saya terus ditahan. Ini saya anggap sebagai petanda supaya saya terus bertaubat,” katanya.

Kartika bakal ditahan berkuatkuasa 24 Ogos ini bagi tempoh tujuh hari untuk melaksanakan hukuman sebat yang akan dijalankan di Penjara Wanita Kajang, Selangor.

Hukuman untuk sedarkan masyarakat: Shukarno

Sementara itu, bapa Kartika, Shukarno Abdul Mutalib berharap supaya hukuman terhadap anaknya dapat dilakukan secara terbuka kerana ia membabitkan soal kesedaran agama kepada masyarakat.

“Ini adalah kesalahan dia, dan dia mesti berdepan dengannya. Tetapi saya juga berharap bersetuju dengan permintaan Kartika yang mahu ia dilaksanakan di hadapan orang ramai untuk memberi kesedaran.

“Saya bersedia berhadapan dengan orang ramai mengenai kesalahan anak saya dan mungkin ada keciciran agama dari segi didikan kepadanya,” katanya.

Menurut Shukarno, selepas anaknya selesai menjalani hukuman, mereka akan menghantar Kartika ke Mekah untuk menunaikan umrah.

Pada 20 Julai lalu, Kartika dijatuhi hukuman sebatan enam kali dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Tinggi Kuantan selepas mengaku bersalah minum arak di sebuah hotel setahun lalu.

Mahkamah turut memerintahkan Kartika Sari Dewi yang kini bekerja di Singapura dan memiliki taraf penduduk tetap negara tersebut menjalani hukuman penjara tiga tahun jika gagal membayar denda.

Dia dituduh di bawah Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 kerana meminum arak jenama Tiger Beer di Cherating Bay Lounge, Hotel Legend Cherating dekat sini kira-kira pukul 11.40 malam, 11 Julai tahun lalu.

Enakmen tersebut turut memperuntukkan hukuman penjara sehingga tiga tahun. Pelaksanaan hukuman sebat dibuat mengikut Seksyen 125 Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2002.

Sumber: Sinar Harian

Sila baca juga artikel-artikel di bawah:

1) Malaysian model: No need for Amnesty aid on caning

2) Model insaf, redha disebat

No comments: