Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Saturday 7 February 2009

Rasulullah Saw: Model Usahawan Muslim Terbaik

Salam sejarah buat semua. Pada petang Jumaat lepas, penulis diberi kesempatan oleh Allah Swt mengikuti satu lawatan sambil belajar Kelab Usahawan Muda SMIAA ke ekspo Gerak Usahawan Nasional 2009, bertempat di PWTC, K.Lumpur.

Rombongan lawatan seramai 43 orang murid dan 5 orang guru pengiring merupakan satu pengalaman yang cukup bersejarah kepada penulis setelah sekian lama menyimpan hasrat ke ekspo perniagaan besar seperti ini.

Penulis dimaklumkan terdapat lebih 500 gerai syarikat terlibat dalam ekspo kali ini meliputi syarikat Industri Kecil dan Sederhana (IKS), agensi-agensi kerajaan persekutuan dan negeri, syarikat perkongsian, koperasi, syarikat korporat dan konglomerat dan banyak lagi.

Penulis agak terpukau bercampur bangga kerana ekspo ini menjadi platform penting untuk penulis dan ahli kelab Usahawan Muda lebih mengenali syarikat-syarikat perniagaan dan koperasi yang kebanyakannya berstatus 'Bumiputera'. Dalam hati penulis, kita sebenarnya tidak kurang berbanding kemampuan bangsa-bangsa lain jika diberi peluang dan bantuan sokongan terbaik.

Ini penulis sendiri rasa dan sedari kerana selama ini kita lebih banyak berperanan sebagai 'pengguna' berbanding bertindak sebagai 'pembekal'. Mentaliti usahawan sebagaimana yang digagas dan diinspirasikan oleh baginda besar junjungan kita, Nabi Muhammad Saw yang pernah menjadi pedagang seakan tidak kita teladani. Bukankah Rasulullah Saw telah bersabda bahawa 9/10 sumber rezeki itu datang dari perniagaan. Sama-samalah kita fikir-fikirkan...

Selepas melawat hampir tiga jam, kami berkumpul semula untuk bertolak menaiki bas ke sekolah. Sepanjang perjalanan pulang, penulis menanam azam dan menyemat tekad untuk berusaha dan berikhtiar sebaik mungkin menjadi seorang 'Usahawan Muslim' yang berjaya pada suatu hari nanti..seperti Rasulullah Saw.InsyaAllah.

No comments: