Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Saturday 7 February 2009

Revolusi Tekstil

Sebelum Revolusi Perindustrian di Eropah, perusahaan kain bulu lebih penting daripada kain kapas. Eksport kain bulu merupakan satu aktiviti penting ekonomi Britain sehingga tahun 1746. Perusahaan kain bulu walaupun bernilai, tetapi telah dikendalikan secara kecil-kecilan di rumah.

Dalam aktiviti ini, golongan pemodal atau kapitalis akan membeli bulu binatang yang belum diproses daripada penternak untuk dihantar kepada beberapa orang pemintal dan penenun bulu yang bekerja di rumah masing-masing. Hasil tenunan seperti baju, stoking dan skarf kemudiannya dijual terus kepada para pemborong.

Apabila mesin penenunan dan pemintalan mula diperkenalkan, para pengusaha kain kapas telah memberikan respons yang amat menggalakkan. Akibatnya, perusahaan kain bulu semakin ketinggalan dan tidak mampu berkembang.

Antara alat-alat tenun dan pemintal kain kapas yang berjaya direkacipta termasuklah 'Flying Shuttle' yang dicipta oleh John Kay, 'Spinning Jenny' oleh James Hangreaves, 'Water Frame' oleh Sir Richard Arkwright dan 'Mule' oleh Samuel Crompton.

Flying Shuttle


Walaupun mesin-mesin tersebut telah meningkatkan pengeluaran, tetapi masih dikendalikan oleh tenaga manusia dan ditempatkan di rumah.

Apabila mesin besar yang menggunakan tenaga hidraulik digunakan, saudagar kain yang kaya telah mendirikan kilang di tepi sungai untuk menempatkan mesin tersebut. Dengan itu penghasilan tekstil bertambah lebih banyak dan berlaku dengan sangat pesat.

Maka, tidak hairanlah sekiranya pada peringkat awal Revolusi Perindustrian ia lebih dikenali sebagai Revolusi Tekstil.

No comments: