Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Monday 12 January 2009

16 Fakta Tentang Kebiadaban Israel!!

Salam Ukhuwwah dan sejahtera kepada para pengunjung sejarah2u yang dirahmati dan dimuliakan Alllah swt. Didoakan agar kalian dikurniakan kemanisan Iman dan kekuatan untuk beramal demi redho-Nya. InsyaAllah

Kali ini, penulis ingin berkongsi tentang beberapa fakta tentang negara haram Israel yang bersangkut paut dengan kebiadabannya dalam era sejarah moden pada hari ini.

1) Tahukah anda bahawa setiap bangsa Yahudi yang ada di setiap negara di seluruh dunia menjadi warga negara Israel secara automatik? Sementara warga Palestin yang lahir di tanah negaranya sendiri sejak puluhan dekad yang lalu terus diusir keluar dari Palestin.

2) Tahukah anda bahawa penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel harus menggunakan kenderaan dengan cat dan warna khusus untuk membezakan antara bangsa Yahudi dan bukan Yahudi?

3) Tahukah anda bahawa Jerusalem (Baitulmaqdis) bahagian timur, bahagian barat di Gaza dan Dataran Tinggi Bukit Golan dianggap oleh masyarakat antarabangsa khususnya Barat dan Amerika sebagai kawasan yang dijajah Israel dan bukan merupakan sebahagian daripada wilayah kedaulatan Syria?

4) Tahukah anda bahawa Israel menempatkan 85 peratus bekalan air bersih hanya untuk bangsa Yahudi dan membahagikan 15 peratus bakinya untuk seluruh penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel? Tegasnya, Israel menempatkan 85 peratus air bersih hanya untuk 400 penduduk Yahudi di Hebron, sementara 15 peratus bakinya diberikan kepada 120,000 penduduk Palestin di daerah itu.

5) Tahukah anda bahawa Amerika menempatkan AS$5 bilion daripada penghasilan pajaknya setiap tahun untuk menyumbang kepada Israel?

6) Tahukah anda bahawa Amerika terus memberikan bantuan ketenteraan kepada Israel sejumlah AS$188 bilion setiap tahun? Dan tahukah anda bahawa jumlah sebesar itu sama dengan sumbangan Amerika kepada seluruh negara di benua Afrika?

7) Tahukah anda bahawa Israel sedang menanti bantuan perang tambahan sebesar AS$4 bilion daripada Amerika yang terdiri daripada pesawat tempur F16, Apache dan Blackhawk? Dan kerana Amerika merupakan negara utama bagi Israel, maka ia wajib memberikan semua kemudahan tambahan yang diminta Israel untuk menjamin kekuatannya.

8) Tahukah anda bahawa pemerintah Amerika telah menekan Kongres tentang pelanggaran Israel dalam penggunaan senjata yang mereka sumbangkan khususnya pada tahun 1978, 1979 dan tahun 1982 dalam perang di Lubnan dan penggunaan senjata kimia dan nuklear pada tahun 1981.

9) Tahukah anda bahawa Israel adalah satu-satunya negara di Timur Tengah yang menolak untuk menandatangani larangan pengembangan senjata nuklear dan menolak Pasukan Pemeriksa PBB untuk memeriksa tempat persembunyian nuklearnya?

10) Tahukah anda bahawa sebelum terdirinya Israel pada 1948, ia sudah memiliki gudang pengembangan senjata nuklear?

11) Tahukah anda bahawa panglima tinggi Israel di Jabatan perang mengakui terang-terangan bahawa tentera Israel pernah dan telah membunuh semua tahanan perang Palestin tanpa proses pengadilan?

12) Tahukah anda bahawa Israel pernah meledakkan tempat kediaman diplomat Amerika dan menyerang kapal perang Liberty di perairan antarabangsa pada tahun 1967?

Walaupun serangan itu mengorbankan 33 tentera Amerika dan mencederakan 177 yang lain, tetapi Amerika tidak mengambil sebarang tindakan dengan alasan bahawa tentera Israel 'telah tersalah sasaran'. Bayangkan kalau serangan itu dilakukan oleh negara umat Islam?

13) Tahukah anda bahawa Israel merupakan negara yang paling banyak melanggar resolusi Majlis Keselamatan PBB? Jumlah resolusi yang yang dilanggar oleh Israel mencapai 69 resolusi. Bayangkan seandainya satu daripada negara Islam melanggar satu sahaja resolusi PBB, apa yang akan dilakukan oleh Amerika dan Barat?

14) Tahukah anda pemerintah Israel menggunakan sistem politik kuno terhadap identiti bangsa Yahudi agar mereka tetap menjadi warga negara itu?

15) Tahukah anda bahawa Mahkamah Agung Israel telah menetapkan Perdana Menteri Ariel Sharon sebagai 'tidak sengaja' dalam kes pembunuhan beramai-ramai Shabra dan Syatilla pada 16 September 1982 di Lubnan yang mengorbankan lebih 1500 orang pelarian Palestin yang terdiri daripada kanak-kanak, wanita dan orang-orang tua?

16) Tahukah anda bahawa Perdana Mentari Israel pertama, David Ben Gorion sepakat dengan langkah pengusiran secara paksa seluruh bangsa Arab dari Israel?

p/s: Gaza masih teru menangis air mata dan darah. Apakah tindakan konstruktif yang saudara/i telah ambil untuk merasa kebersamaan dengan saudara kita di sana?

1 comment:

a said...

laknatullah betul ISRAEL!!!~