Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Friday 16 January 2009

Minda Sejarah: Senyum Itu Sedekah!

Salam mahabbah buat semua pengunjung Sejarah2u yang dimuliakan Allah swt. Diharap sinar 2009 terus menjadikan kalian ceria dan sentiasa terus tersenyum menikmati kehidupan yang serba mencabar dan bersifat sementara ini.

Buat anak-anak didikku di bumi Al-Amin, harap masih belum terlambat untuk penulis menghulur salam perkenalan dan persaudaraan buat kalian. Penulis berbangga untuk terus membimbing kalian. Semoga sesi 2009 mampu merealisasikan kejayaan lebih gemilang buat kita semua. InsyaAllah.

Sebagaimana sesi terdahulu ketika kelas dibuka, penulis akan selalu mengingatkan para pelajar akan kaedah dan tip mudah mempelajari ilmu Sejarah.

Antara sekian banyak panduan tersebut, 'sentiasa perbanyakkan senyuman' ketika belajar sejarah sentiasa penulis tekankan kerana ia melibatkan permainan minda dan mampu menggerakkan perubahan emosi kepada yang lebih positif. Dengan senyuman juga akan menjadikan segala perkara yang susah dan sukar menjadi lebih senang dan mudah.

Apatah lagi ramai menganggap sejarah sebagai satu subjek yang non-kemersial, kena banyak baca, kena hafal tarikh dan 1001 alasan lagi, malah tidak keterlaluan juga ada yang menganggap sejarah sebagai ubat tidur paling mujarab untuk melelapkan mata.

Selain itu, faktor suasana persekitaran serta pendekatan guru sejarah yang statik dan membosankan turut menyumbang kepada 'penguncupan' minat murid terhadap mata pelajaran sejarah.

Maka, untuk merungkai sebahagian daripada cabaran tersebut, amat wajar kiranya para guru dan pelajar yang belajar sejarah terus membina minda positif terhadap subjek sejarah dengan teknik senyuman yang betul, di samping menganggap sejarah adalah subjek yang palinnnggg senang untuk dipelajari dan skor cemerlang dalam peperiksaan.

Semoga perkongsian tidak seberapa ini dapat diambil manfaatnya. Sehingga bertemu lagi dalam Minda Sejarah yang akan datang untuk kaedah dan tip belajar sejarah secara lebih efektif. InsyaAllah.

"Ingat Sejarah....Ingat Sejarah2u :p"

No comments: