Menu Ekspres:

[Nota Ringkas T1: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10, Bab 11] [Nota Ringkas T2: Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8][Nota Ekspres T3][Nota Ekspres T4: Bab 8, Bab 9, Bab 10], [Nota Ekspres T5][Pembentangan Pelajar-T4. Bab 1, Bab 2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9, Bab 10] [Pembentangan Pelajar-T5. Bab 1, Bab2, Bab 3, Bab 4, Bab 5, Bab 6, Bab 7, Bab 8, Bab 9] [Latihan T4: Set 1, Set 2, Set 3] [Latihan Topikal T5] [Analisis Soalan Popular Percubaan Sejarah SPM Negeri2 2016][Analisis Fokus 2016] [Jadual Waktu Peperiksaan SPM 2016] [Takwim Sekolah 2017] [Penjadualan Semula Tarikh Peperiksaan 2020]



Friday 9 January 2009

Khutbah Jumaat - Tangisan Gaza

PROTES... Kanak-kanak Palestin mengadakan perarakan membantah di Ramallah
terhadap kekejaman Israel di Gaza.

Khutbah Jumaat seragam seluruh negara pada 9/1/09, tekan lima perkara :

PETALING JAYA: Semua masjid di seluruh negara hari ini menggunakan teks khutbah Jumaat yang seragam yang antara lain menekankan lima perkara bagi membela nasib rakyat Palestin daripada kekejaman Israel.

Antara lima perkara tersebut adalah menyalurkan bantuan kewangan melalui badan-badan diiktiraf kerajaan, memboikot dan memulau perkhidmatan Israel, menghentikan dan mengelak daripada terus menggunakan wang dolar dalam sebarang urusan perniagaan.

Selain itu, khutbah itu juga meminta umat Islam menginsafi akan bahaya perpecahan kepada umah dan memastikan penjenayah perang Gaza di bawa ke muka pengadilan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ketika dihubungi mStar Online berkata, masjid-masjid di seluruh negara juga akan mengadakan solat hajat bagi mendoakan kesejahteraan rakyat negara itu yang kini menderita akibat pencerobohan Israel di Semenanjung Gaza.

"Mesyuarat kabinet Rabu lalu telah memutuskan supaya solat hajat diadakan selepas solat Jumaat di seluruh negara pada hari ini bagi mendoakan saudara-saudara kita di Palestin dan kita telah memaklumkannya kepada jabatan agama di semua negeri.

"Selain itu, khutbah Jumaat yang akan dibacakan pada hari ini juga adalah seragam yang dikeluarkan Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) yang menyeru seluruh umat Islam negara ini membela nasib rakyat Palestin," katanya.

Zahid berkata, solat hajat yang akan diadakan juga akan disertai dengan bacaan qunut nazilah.

Beliau berkata, serentak dengan itu juga, kutipan derma akan dijalankan setiap Jumaat selama tiga minggu berturut-turut bagi membantu meringankan penderitaan rakyat Palestin.

Sila klik di sini untuk mendapatkan teks penuh khutbah Jumaat bertajuk 'Tangisan Gaza'

No comments: